naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
    Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland 
    Personvernerklæring
    Tilgjengelegheitserklæring
    
            
                 Undervisningsopplegg
                        
        
        Økt 1: Hvilke organer er involvert?
I denne økta får elevene oppdraget om å lage et flytskjema for å vise hva som skjer med det vi spiser. De må også finne ut hvilke organer som er involvert i det som skjer i kroppen. Oppdraget skal skape læringsbehov og en engasjerende ramme for elevene gjennom hele opplegget.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- beskrive at flere organer samarbeider om det som skjer i kroppen
 
Tidsbruk
| Presentere oppdrag, tegn-par-del | 15–20 min | 
| Koble aktiviteter til organer | 20–30 min | 
| Før lesing | 10–15 min | 
| TOTALT | 45–60 min | 
Naturfaglig språk
            
                                            Fagspesifikke begrep
- 
                        blodsirkulasjonat kroppen frakter oksygen, næringsstoffer og andre viktige stoffer rundt i kroppen med blodet
 - 
                        energinoe som kan få noe til å skje
 - 
                        fordøyelseat kroppen tar inn mat og bryter den ned slik at kroppen kan bruke maten og kvitte seg med det som er til overs
 - 
                        organdel av en plante eller et dyr som har en bestemt funksjon
 - 
                        pustingat kroppen tar inn oksygengass og avgir karbondioksidgass gjennom lungene
 - 
                        systemnoe som består av flere deler som virker sammen
 
Forskerspirebegrep
- 
                        flytskjemamodell som viser trinnene i noe som skjer
 - 
                        modellforenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe