Undervisningsopplegg

Økt 10: Koble videre og planlegg modellrom

Utstyr til lamper Foto: Maria Gaare Dahl

I denne økta kobler elevene enda en lampe på kretsen fra forrige økt. De får dermed prøvd ut alle koblingene som skal med i den elektriske kretsen til modellrommet i neste økt. De begynner å planlegge hvordan selve modellrommene skal se ut: hva slags rom det skal være, hvor lampene og bryteren skal plasseres, hva slags typer lamper det skal være og hvordan de skal legge opp det elektriske anlegget. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • planlegge, lage og teste modellrom med elektriske lamper

Tidsbruk 

10A. Koble en elektrisk krets – øvelse 3 20–25 minutter
10B. Planlegg rom til modellhus  1015 minutter
10C. Tegn inn den elektriske kretsen på eska  1520 minutter
TOTALT 4560 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • atom
    en partikkel som alle stoffer er bygget opp av
  • elektrisitet
    noe som skjer fordi partikler har ladning
  • elektrisk krets
    sammenhengende system som strømmen kan bevege seg i Eksempel: En krets kan bestå av batteri/stikkontakt, ledninger og lyspærer.
  • elektrisk strøm
    elektroner som beveger seg i samme retning
  • elektron
    en bitte liten partikkel med negativ ladning som finnes i alle atomer
  • isolere strøm
    egenskap til noen materialer (f.eks. plast) som gjør at elektroner står fast og ikke kan bevege seg
  • lede strøm
    egenskap som noen materialer har (f.eks. metaller) som gjør at elektroner kan bevege seg og skyves fra atom til atom
  • motstand
    punkt i en elektrisk krets hvor det er tungt å skyve ladninger gjennom
    I motstanden brukes strømmen til å lage lys, oppvarming/nedkjøling, bevegelse eller kommunikasjon, for eksempel i lyspære, kjøleskap, mobil og TV.
  • partikkel
    en liten del av et stoff

Forskerspirebegrep

  • analysere
    undersøke deler av noe nøye
  • egenskap
    kjennetegn ved et materiale
    For eksempel hvordan materialet ser ut og kjennes ut.
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • materiale
    det som ting er laget av
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
    For eksempel en gjenstand eller en figur.
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen
  • undersøke
    å studere eller prøve å finne ut mer om noe