Undervisningsopplegg

Passer for

  • ungdomstrinn 8-10

Hvordan virker nervesystemet?

Dette opplegget skal gi elevene erfaringer med nervesystemet vårt. Hvor raskt klarer vi egentlig å reagere? Og hvordan virker egentlig refleksene våre?

En aktivitet som reaksjonstid kan fungere fint for å engasjere. Hvorfor er det så vanskelig å fange pengeseddelen? Et alternativ til seddelen er en lang linjal. Da kan vi registrere hvor langt ned på linjalen vi treffer. Ledning av impulser i nervesystemet handler om samme tema. Her kan vi finne et gjennomsnitt for hvor lang tid det tar fra vi kjenner et håndtrykk, signalet går til hjernen, hjernen sender signal til musker i hånda og musklene trekker seg sammen. 

Nervesystemet sender altså signaler til muskler med beskjed om at de skal trekke seg sammen. Armer og bein har skjelettmuskulatur som er viljestyrt, det vil si at vi kan bevisst bestemme oss for at disse musklene skal trekke seg sammen. Regnbuehinna i øyet og tarmene inneholder også muskler, men dette er glatt muskulatur som ikke er viljestyrt. Vi er ikke bevisst at disse musklene trekker seg sammen. En refleks skjer ved at en impuls sender et signal til ryggmargen, ikke til hjernen, og et signal sendes tilbake til muskelen. Vi er altså ikke bevisst knerefleksen (før etterpå når hjernen får signal om at noe har skjedd...). 

Alle de fire aktivitetene gir elevene erfaringer som gir et godt utgangspunkt for læring. De får kjenne på kroppen hvordan nervesystemet fungerer. Aktivitetene kan fint gjennomføres uten å forklare mye på forhånd. Elevene kan prøve å sette ord på hva de mener har skjedd, før læreren hjelper til og utdyper med riktige faglige forklaringer. 

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 10. årstrinn
    • Kropp og helse
      • beskrive nervesystemet og hormonsystemet og forklare hvordan de styrer prosesser i kroppen