Diskusjonsoppgave

Passer for

  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10
  • vg1
  • fysikk 1
  • fysikk 2

Kan lyd gå rundt hjørne?

 

9.7 Kan lyd gå rundt hjørne NN

Vis grubleteikninga til elevane. PDF: bokmål nynorsk

Les høgt dei ulike utsegnene eller la elevane lese dei sjølve. 

Bruk  tenk-par-del  der kvar enkelt elev først tenker gjennom kven han/ho er mest einig med. La dei så fortelje kvarandre to og to kva dei tenker. Be dei om å grunngi kvifor dei tenker som dei gjer. La til slutt nokre av elevane fortelje heile klassen kva dei snakka om.

La to og to elevar stå på kvar si side av veggen. Spel musikk på den eine sida og la eleven på andre sida seie om han/ho kan høyre musikken og kor høg lyden er. De kan bruke ein dataloggar til å måle lyden meir nøyaktig. Elevane kan også lage ein barriere av store bøker eller liknande. Dataloggaren kan måle om lyden endrar seg bak barrieren. Snakk saman om kva dette fortel oss om korleis lyd beveger seg. 

La elevane få eit kar med vatn, der dei kan lage små bølger i vatnet og undersøke om desse går rundt hjørne eller gjenstandar. Spør: Korleis kan det å sjå på bølger i vatn hjelpe oss til å forstå korleis lyden beveger seg? 

Be elevane lage ei brosjyre til ein designer for å forklare korleis lydrefleksjon og diffraksjon er viktig for å designe ein spelestad med god akustikk.

Faglig forklaring

Lydbølger beveger seg i alle retningar frå gjenstanden som vibrerer og lagar lyd. Etter kvart som bølgene går lenger, verkar lyden svakare fordi energien som blir overført med bølgene har spreidd seg meir ut. Lydbølger kan bli reflektert av harde overflater, men dei kan også gå rundt ting. Denne bøyinga kallar vi diffraksjon. Når dette skjer, blir lyden oftast svakare. Jo meir refleksjon og diffraksjon ein lyd lagar på vegen til øyret ditt, jo svakare blir han. Med nok diffraksjon og refleksjon vil lyden til slutt bli for svak til at du kan høyre han. 

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 7. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • undersøke fenomener knyttet til lyd, hørsel og støy, diskutere observasjonene og forklare hvordan lyd kan skade hørselen

Læreplan i fysikk - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram

  • Fysikk 1
    • Klassisk fysikk
      • definere og regne med begrepene frekvens, periode, bølgelengde og bølgefart, og forklare kvalitativt bøynings- og interferensfenomener

Materialer og utstyr

kar med vatn
dataloggar for lyd

Læringsressurs