naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Besøk oss på:
Passer for
- barnetrinn 5-7
- ungdomstrinn 8-10
- vg1
- biologi 1
- biologi 2
Kva er ein augestikkar?
Kva for grupper sorterer vi augestikkarar i?
Vis grubleteikninga til elevane. PDF: bokmål nynorsk
Les høgt dei ulike utsegnene eller la elevane lese dei sjølve.
Bruk tenk-par-del der kvar enkelt elev først tenker gjennom kven han/ho er mest einig med. La dei så fortelje kvarandre to og to kva dei tenker. Be dei om å grunngi kvifor dei tenker som dei gjer. La til slutt nokre av elevane fortelje heile klassen kva dei snakka om.
Vis eit bilde av ein augestikkar. Be elevane sjå etter typiske trekk, slik som kor mange delar kroppen består av, kor mange bein, om han har skjelett, korleis munnpartiet er, kva slags auge han har og korleis han formerer seg.
Be elevane finne ut korleis vi plasserer augestikkarar i systematikken.
Faglig forklaring
Alle levande organismar er sortert i grupper ut frå karakteristiske eigenskapar. Dyreriket er delt inn i to store grupper: virveldyr og virvellause dyr. Virvellause dyr manglar ryggvirvel. Alle virvellause dyr blir delt inn i mindre og mindre grupper, blant anna klasser og artar. Det liknar på å lagre dokument i mapper inni mapper i eit arkivsystem. Ei av desse gruppene er insekt. Ein augestikkar er eit insekt og eit virvellaust og eit dyr, slik som eit dokument på ein datamaskin kan vere i ei mappe inni ei anna mappe. Insekt skil seg frå andre virvellause dyr. Dei er den største klassa av organismar og inneheld 75 % av alle dyreartar. Insekt kan lett bli gjenkjend fordi dei har seks bein, ein kropp som er delt i tre, eit antennepar og eit sett med fasettauge.
Aktuelle kompetansemål i læreplanen
Læreplan i naturfag
- Etter 7. årstrinn
- Mangfold i naturen
- beskrive kjennetegn på noen plante-, sopp- og dyrearter og ordne dem systematisk
- Mangfold i naturen
- Etter 10. årstrinn
- Mangfold i naturen
- undersøke og registrere biotiske og abiotiske faktorer i et økosystem i nærområdet og forklare sammenhenger mellom faktorene
- Mangfold i naturen
Læreplan i biologi - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram
- Biologi 1
- Biologisk mangfald
- forklare korleis ein art blir definert, og korleis det biologiske mangfaldet blir organisert i taksonomiske system
- Biologisk mangfald
- Biologi 2
- Økologi
- samle, bestemme og klassifisere ulike organismar og knyte opplysningar om levevis og tilpassingar til eit utval av organismane
- Økologi