Diskusjonsoppgave

Passer for

  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10
  • vg1
  • biologi 1
  • biologi 2
  • geofag x og 1
  • geofag 2

Er det global oppvarming?

Kan det vere global oppvarming dersom vinteren er veldig kald?

 

Er det global oppvarming?

Vis grubleteikninga til elevane. PDF: bokmål nynorsk

Les høgt dei ulike utsegnene eller la elevane lese dei sjølve. 

Bruk tenk-par-del der kvar enkelt elev først tenker gjennom kven han/ho er mest einig med. La dei så fortelje kvarandre to og to kva dei tenker. Be dei om å grunngi kvifor dei tenker som dei gjer. La til slutt nokre av elevane fortelje heile klassen kva dei snakka om. 

Spør: Kva trur de er skilnaden mellom vær og klima?

Be elevane lese om global oppvarming i ulike kjelder. Be dei finne ut kvifor det skjer og kva konsekvensane kan bli. Spør: Korleis passar global oppvarming med klimaet der du bur? Be elevane spørre foreldre eller besteforeldre eller bruke Internett for å finne vêrdata mange år tilbake.

Spør: Dersom den globale oppvarminga held fram, kva for konsekvensar kan det få? Begrunn svaret. Be elevane lage ein oversikt over vanlege spørsmål om global oppvarming og informasjon som kan gi svar på spørsmåla.

Faglig forklaring

Klima er noko anna enn vêr. Vêr beskriv det vi opplever frå dag til dag, slik som temperatur, nedbør, vind med meir. Dette kan endre seg på berre nokre få timar. Klimaet beskriv vêrmønster gjennom mange år. I dei siste tiåra har jordas gjennomsnittstemperatur auka. Forskarar meiner at dette sannsynlegvis er ei følge av auka mengde av karbondioksid i atmosfæren, noko som aukar drivhuseffekten. Dette kallar vi global oppvarming. Det er mange ting som påverkar vêret, og det er vanskeleg å forutseie kva for vêr vi får. Sjølv om det er global oppvarming, kan vi nokre gongar ha veldig kaldt vêr. Nokre stadar trur vi det blir kaldare og våtare som ei følge av global oppvarming. 

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 7. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • forklare begrepet klima, kjenne til noen årsaker til klimaendringer og undersøke og registrere konsekvenser av ekstremvær
  • Etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram
    • Bærekraftig utvikling
      • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
    • Stråling og radioaktivitet
      • forklare hva drivhuseffekt er, og gjøre rede for hvordan menneskelig aktivitet endrer energibalansen i atmosfæren
  • Etter Vg1 - yrkesfaglige utdanningsprogram
    • Bærekraftig utvikling
      • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • Etter Vg3 - påbygging til generell studiekompetanse
    • Stråling og radioaktivitet
      • forklare hva drivhuseffekt er, og gjøre rede for hvordan menneskelig aktivitet endrer energibalansen i atmosfæren

Læreplan i biologi - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram

  • Biologi 2
    • Økologi
      • forklare korleis økosystem kan endre seg over tid, og knyte det til klimaendring og andre miljøproblem

Læreplan i geofag - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram

  • Geofag 1
    • Jorda i forandring
      • forklare klimatiske grunntrekk og værforhold ved å bruke teoriene om strålingsbalanse, vannets kretsløp og strømninger i atmosfæren
  • Geofag 2
    • Klimaendringer
      • beskrive hovedtrekk ved klimautviklingen fra siste istid til i dag og drøfte teorier om naturlige og menneskeskapte klimaendringer