Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 5-7

Tidsbruk

  • 1 time til innpakking og oppklipping. 1 time til beregning av arealet.

Hvor mye hud har vi på kroppen?

Vi prøver å finne ut hvor mye hud vi har på kroppen ved å pakke en person inn i avispapir. Dette er et avtrykk av en menneskekropp som dere senere kan brette ut og måle overflaten på.

  1. Del dere inn i jente- og guttegrupper med fire på hver gruppe. Velg ut en frivillig forsøksperson som skal pakkes inn i avispapir.
  2. Bruk tape til å feste papiret tett til kroppen. Ikke pakk inn ansiktet. Det gjør ikke noe om avispapiret ikke overlapper enkelte steder eller at dere ikke for dekt hudområder mellom fingrene eller under føttene.
  3. Etter at forsøkspersonen er ferdig pakket inn, klipper dere papiret forsiktig opp igjen uten å ødelegge klær eller hud. Legg hudskjelettet flatt ut på gulvet
  4. Så kommer utfordringen: Hvor stor hudoverflate har forsøkspersonen? Hvordan vil dere beregne overflaten? Hvilken enhet er det best å måle overflaten i?
  5. Sammenlign resultatene dere får på de ulike gruppene. Fortell hvilken framgangsmåte dere har brukt for å finne svaret. Er det store forskjeller, har dere kanskje regnet feil.

Faglig forklaring

Metode for å beregne arealet:  Overflaten kan for eksempel måles ved å legge et lite kvadrat av en kjent størrelse oppå ”avishuden”, og se hvor mange slike man får plass til på hele område området. Det er også mulig å bruke store rektangler for å beregne overflaten.

 En voksen person har rundt 2 kvadratmeter hud.

Kommentarer/praktiske tips

Engstelige elever med antydning til klaustrofobi bør ikke bli pakket inn.

Det kan være varmt å bli pakket inn. Lukk i så fall opp vinduene eller gjennomfør innpakningen i et rom som ikke er for varmt. Be elevene være snille og omtenksomme mot den som blir innpakket.

Presiser at de må klippe opp veldig forsiktig slik at de ikke ødelegger klær eller hud. Aktiviteten passer best for elever i 6.-7.-trinn. Det krever en viss ferdighet å pakke inn og klippe opp.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 7. årstrinn
    • Forskerspiren
      • formulere naturfaglige spørsmål om noe eleven lurer på, foreslå mulige forklaringer, lage en plan og gjennomføre undersøkelser

Materialer og utstyr

Til hver gruppe:

  • 10 aviser
  • 1 rull bred sterk pakketape
  • 1 saks med butte spisser

Er del av