Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 1-2
  • barnetrinn 5-7

Tidsbruk

  • 15 minutter til oppstart. Deretter følges forsøket i 1-2 dager.

Hvor blir vannet av når klær tørker?

Et enkelt forsøk om fordamping.

Studer grubletegningen. Hvem tror dere har rett? Hvordan kan vi finne ut hvem som har rett? Kom med forslag som kan prøves ut.Grubletegning

Slik kan dere undersøke saken nærmere:

  1. Fukt to like plagg, f.eks. to sokker. Begge skal være så våte at det drypper av dem. Pakk den ene sokken godt inn i en plastpose slik at det ikke kommer luft til. Heng den andre opp på en snor.
  2. Observer sokkene de nærmeste dagene. Er det noe forskjell? Hva er årsaken til forskjeller? Slutter den dryppende sokken å dryppe? Blir den allikevel tørrere etter hvert? Tørker sokken inni plastposen? Kan det være stoffet i sokken som gjør at vannet forsvinner?
  3. Diskuter om dere har opplevd fordamping i andre sammenhenger.

Faglig forklaring

Våte klær tørker fordi vannet siger nedover og det drypper av dem og fordi vann avgis som vanndamp (usynlig gass) til luften. Fordampingen fortsetter lenge etter at klesplagget har sluttet å dryppe.

Våte klær som pakkes inn i plast, tørker ikke. Det skyldes at lufta i posen inneholder så mye vanndamp som mulig, og lufta kan derfor ikke ta i mot mer vanndamp.

 

Kommentarer/praktiske tips

I stedet for grubletegning kan du bruke en hånddukke til å lansere problemstillingen: Tørker en sokk bedre i en plastpose enn når den henger til tørk på en snor? Dukken kan argumentere med at som ligger i tette poser, holder seg tørt. Så hvorfor ikke tørke noe i en pose? 

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Forskerspiren
      • beskrive, illustrere og samtale om egne observasjoner fra forsøk og fra naturen
    • Fenomener og stoffer
      • gjøre forsøk med vann og lys og samtale om observasjonene
  • Etter 7. årstrinn
    • Forskerspiren
      • formulere naturfaglige spørsmål om noe eleven lurer på, foreslå mulige forklaringer, lage en plan og gjennomføre undersøkelser
    • Fenomener og stoffer
      • beskrive sentrale egenskaper ved gasser, væsker, faste stoffer og faseoverganger ved hjelp av partikkelmodellen

Materialer og utstyr

Til hver gruppe:

  • to små like klesplagg, f.eks. to sokker
  • plastfolie
  • klesklype
  • snor
  • grubletegning