Forsøk og praktisk arbeid

Hvor

  • Ute

Passer for

  • barnetrinn 3-4

Mål temperatur

Mål temperaturen på forskjellige steder til fast tidspunkt hver dag i en uke.

  1. Velg ut tre forskjellige steder hvor dere skal måle temperatur. Alle stedene skal være utendørs. En av målingene skal være i skyggen, god over bakken og ikke i en krok eller nisje hvor luften står i ro. Lag noen hypoteser for hvor dere tror det er kaldest og varmest. Les deretter av temperaturen på de samme plassene til fast tidspunkt hver dag i en uke.
  2. Oppsummering: Noter hypoteser, temperaturmålinger, tidspunkt og dato for måling i værboka. Stemte hypotesene dere laget? Diskuter årsaken til at temperaturen varierer mellom de ulike stedene og fra dag til dag.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
      • bruke måleinstrumenter, systematisere data, vurdere om resultatene er rimelige, og presentere dem med eller uten digitale hjelpemidler
    • Fenomener og stoffer
      • registrere og beskrive egne observasjoner av vær, måle temperatur og nedbør og framstille resultatene grafisk

Materialer og utstyr

  • termometer

Er del av

Nettressurser

(naturfag.no)
En film fra ressurspakken "i praksis: naturfag på 1.-7. trinn". Filmene skal inspirere til å se større muligheter i faget og tenke nytt rundt egen undervisningspraksis.