naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Besøk oss på:
Forsøk og praktisk arbeid
Hvor
- Ute
Passer for
- barnetrinn 1-2
- barnetrinn 3-4
Mål temperatur
Mål temperaturen på forskjellige steder til fast tidspunkt hver dag i en uke.
- Velg ut tre forskjellige steder hvor dere skal måle temperatur. Alle stedene skal være utendørs. En av målingene skal være i skyggen, god over bakken og ikke i en krok eller nisje hvor luften står i ro. Lag noen hypoteser for hvor dere tror det er kaldest og varmest. Les deretter av temperaturen på de samme plassene til fast tidspunkt hver dag i en uke.
- Oppsummering: Noter hypoteser, temperaturmålinger, tidspunkt og dato for måling i værboka. Stemte hypotesene dere laget? Diskuter årsaken til at temperaturen varierer mellom de ulike stedene og fra dag til dag.
Tilknytning til utgående læreplan (LK06)
Læreplan i naturfag
- Etter 4. årstrinn
- Forskerspiren
- bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
- bruke måleinstrumenter, systematisere data, vurdere om resultatene er rimelige, og presentere dem med eller uten digitale hjelpemidler
- Fenomener og stoffer
- registrere og beskrive egne observasjoner av vær, måle temperatur og nedbør og framstille resultatene grafisk
- Forskerspiren
Materialer og utstyr
- termometer
Er del av
Nettressurser
(naturfag. no)
En film fra ressurspakken "i praksis: naturfag på 1.-7. trinn". Filmene skal inspirere til å se større muligheter i faget og tenke nytt rundt egen undervisningspraksis.