Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • ungdomstrinn 8-10
  • vg1

Rangering av problemer/utfordringer

Denne aktiviteten går ut på at dere skal rangere punktene i en oppsatt liste med ulike samfunnsproblemer/ miljøproblemer.

Hva oppfatter du som det viktigste problemer å ta opp nå? Sett 1 foran det viktigste problemet, 2 for neste og slik at alle problemene blir rangert.

  • Forurensing av luft og vann
  • Utrydding av dyrearter
  • Mangel på frilufts- og naturområder
  • Økt drivhuseffekt
  • Befolkningsøkningen på jorda
  • Arbeidsløshet
  • Mangel på lov og orden
  • Tilsettingsstoffer i mat
  • Rovdyr som angriper husdyr
  • Bruk av sprøytemidler i jordbruket
  • Fattigdommen i mange land
  • Mangel på energikilder
Fabrikk

 

Kommentarer/praktiske tips

Lista kan gjøres mer omfattende, eller kanskje den bør være kortere og med andre utfordringer. Diskusjonen etterpå kan avspeile de ulike oppfatningene og motivasjonene for å mene det en gjør. Det blir også viktig å ta opp om og hvordan vi forsøker å gjøre noe med de mest alvorlige og presserende utfordringene.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 10. årstrinn
    • Mangfold i naturen
      • observere og gi eksempler på hvordan menneskelig aktivitet har påvirket et naturområde, undersøke ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner
  • Etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram
    • Bærekraftig utvikling
      • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
  • Etter Vg1 - yrkesfaglige utdanningsprogram
    • Bærekraftig utvikling
      • undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg