Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7

Tidsbruk

  • 1 time

Lag såpeboblemakere

En såpeboblemaker er en gjenstand som kan brukes for å samle opp såpevann og lage såpebobler med. Hvordan kan vi lage en såpeboblemaker som fungerer godt?

Utstyr som kan brukes for å lage såpebobler Utstyr som kan brukes for å lage såpebobler

 

  1. Arbeid i grupper på 2-4. Bruk en god såpebobleløsning og test om forskjellige gjenstander med hull i kan bli brukt til å lage såpebobler.
  2. Hver gruppe får utdelt litt utstyr som de skal bruke til å lage egne såpeboblemakere med. Bøy f.eks. ståltråd til en ring ved å tvinne endene sammen. La det være såpass mye igjen av endene at dere kan bruke dem som håndtak. Lag en annen der dere vikler piperensere eller hyssing rundt ståltråden.
  3. Prøv også å lage andre former enn sirkler: trekanter, firkanter, kuber. Kan man få laget noe annet en runde såpebobler?
  4. Test deretter såpeboblemakerne i en god såpebobleløsning og finn ut hva som virker best.
  5. Lag deretter en versjon i store størrelser. Diameteren på ringen kan gjerne være på 10-30 cm.

Til oppsummering

  • Hvilke gjenstander og hva slags materialer gir bobler, og hvilke gjør det ikke?
  • Hva er felles for de gjenstandene dere kan blåse bobler med?
  • Hva er typisk for de gjenstandene som gir store bobler? Og små bobler?

Faglig forklaring

Det er mange former i naturen som runde. Kulerform er den fasongen som krever minst energi. Det er derfor alle såpebobler blir kulerunde, uansett hvilken form hullet de blåses fra har.

Kommentarer/praktiske tips

Ikke gi oppskriften på såpebobleløsningen til elevene hvis de skal teste seg fram til en god oppskrift i forsøket Superoppskrift på såpebobler.

Ved å tvinne hyssing rundt en ring av ståltråd, kan tråden suge til seg mye såpeløsning og det er lettere å lage store bobler.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • gjøre forsøk med vann og lys og samtale om observasjonene
  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke måleinstrumenter, systematisere data, vurdere om resultatene er rimelige, og presentere dem med eller uten digitale hjelpemidler
  • Etter 7. årstrinn
    • Forskerspiren
      • formulere naturfaglige spørsmål om noe eleven lurer på, foreslå mulige forklaringer, lage en plan og gjennomføre undersøkelser

Materialer og utstyr

Til hver gruppe:

  • hyssing
  • ståltråd
  • piperensere
  • saks
  • gjenstander med hull (f.eks. trådsneller, binders, sugerør, papirrull, kjøkkenutstyr)
  • såpebobleløsning: 3 liter vann, 2 desiliter Zalo og ½ desiliter glyserol (forhold 6:4:1)

Er del av