naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Besøk oss på:
Undervisningsopplegg
Passer for
- barnetrinn 3-4
- barnetrinn 5-7
Supersåpebobler
Å lage superstore såpebobler er kjempegøy! Her beskriver vi to aktiviteter. De kan gjøres enkeltvis eller etter hverandre.
I begge aktivitetene gjør dere systematiske observasjoner og varierer en parameter av gangen. I den ene aktiviteten varierer dere såpeboblemakerne, men har en fast såpeløsning. I den andre aktiviteten har dere en type såpeboblemaker, og eksperimenterer fram ulike såpeløsninger. Den beste såpeløsningen kan igjen brukes til å teste ut enda flere makere.
Tilknytning til utgående læreplan (LK06)
Læreplan i naturfag
- Etter 4. årstrinn
- Forskerspiren
- bruke måleinstrumenter, systematisere data, vurdere om resultatene er rimelige, og presentere dem med eller uten digitale hjelpemidler
- Fenomener og stoffer
- gjennomføre forsøk som viser at stoffer og stoffblandinger kan endre karakter når de blir utsatt for ulike påvirkninger
- Forskerspiren
- Etter 7. årstrinn
- Forskerspiren
- formulere naturfaglige spørsmål om noe eleven lurer på, foreslå mulige forklaringer, lage en plan og gjennomføre undersøkelser
- Fenomener og stoffer
- forklare hvordan stoffer er bygd opp, og hvordan stoffer kan omdannes ved å bruke begrepene atomer og molekyler
- Forskerspiren