Forsøk og praktisk arbeid

Hvor

  • Inne
  • Ute

Passer for

  • barnetrinn 3-4

Driving av kvister

Observer hva som skjer med kvister som dere tar inn om våren.

Tidlig på våren kan dere ta inn kvister fra ulike trær til driving. Bruk helst kniv til å kutte kvistene med og sett dem raskt i vann.

Følg med i hva som skjer med knoppene. Bruk lupe til å studere knopper og bladskudd. Del en knopp og undersøk. Dette kan dere gjenta flere dager. Er det blad eller blomster som kommer ut først? Skriv ned observasjonene.

Forskerspirene kan for eksempel undersøke:

  • Prøv å bestemme hva slags kvister dere har.
  • Hvilken art springer først ut?
  • Har kvistene blomster og hvordan ser de ut?
  • Hva skjer hvis noen settes i vann på et lyst sted og andre på et mørkt sted? Kaldt sted og varmt sted?
  • Hva skjer om noen settes i isvann, kokende vann eller uten vann?
  • Ta inn kvister fra samme tre hver 14. dag fra november til april og se når de spirer.

 

Ask, kvist med knopper. Foto: Jan Wesenberg Ask, kvist med knopper. Foto: Jan Wesenberg Spisslønn, eldre skudd. Foto: Jan Wesenberg Spisslønn, eldre skudd. Foto: Jan Wesenberg

Kommentarer/praktiske tips

Driving av kvister vil si å ta inn kvister av løvtrær tidlig på våren slik at løvet spretter tidligere enn det ville gjort ute. Mange kvister trenger en kuldeperiode for å spire. Derfor er det ikke mulig å drive kvister rett etter at høstløvet har falt.

Frukttrærne beskjæres tidlig på våren og kvistene er da fine å sette inn til driving. De blomstrer ofte på bar kvist. Forsythia, korneller, spirea og gyvel er andre hageplanter som blomstrer tidlig og er godt egnet til driving.

Til fastelaven er det tradisjon å plukke inn bjørkekvister og pynte med farget papir eller fjær.

Mange er allerigske for pollen fra bjørk og andre løvtrær. Det er derfor lurt å plukke av raklene og skylle kvistene i vann for å hindre allergi. Selje er delt i hann- og hunnplanter.Hvis vi plukker inn hunnselje-kvister får vi de sølvfargete og myke knoppene – og unngår pollen som produseres av hannplanter.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
    • Mangfold i naturen
      • observere, registrere og beskrive endringene som skjer med et tre eller en annen flerårig plante over tid

Materialer og utstyr

  • kniv
  • kvister fra ulike trær
  • glass
  • vann