Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 1-2

Begreper knyttet til temaet snø, is og vann

Språket vårt har mange begreper knyttet til vann. Følgende aktiviteter gir erfaringer til begrepsdannelsen.

1. Lag lister med begreper for snø og is. Hvor mange ord og begreper som beskriver forhold med snø og is kan dere? Se gjerne på vinterbilder, gå ut for å få inspirasjon eller bruk digitalt kamera for å ta bilder som beskriver begrepene.

Her er noen forslag:

  • slaps
  • kram snø
  • skare
  • holke
  • puddersnø
  • is
  • nysnø
  • istapper

Eller finn navn på ulike typer nedbør. Her er noen forslag:

  • regn
  • duskregn
  • striregn
  • sludd
  • snø
  • hagl

2. For en som aldri har opplevd snø før, kan disse ordene være vanskelig å forstå. Gi en kort forklaring.

3. Finn samiske ord for vann, snø og is (bruk internett)

4. Gjør det samme for noen andre språk (bruk to-/flerspråklige elevers kompetanse, elevene kan spørre foreldre, bruke ordbøker osv).

5. Ta bilder som viser smelting, frysing, dugg, tåke, kondensasjon.

Faglig forklaring

Det er mange opplysninger om antall samiske ord for snø – antallet varierer fra 30 til 300. Mange ord er knyttet til bruksområdet. Det betyr at antall ord som bare beskriver snø og is er omtrent 30.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Forskerspiren
      • stille spørsmål, samtale og filosofere rundt naturopplevelser og menneskets plass i naturen

Materialer og utstyr

  • digitalt kamera

Er del av

Kan utføres i sammenheng med