Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
  • barnetrinn 1-2
  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7
Tidsbruk
  • 10-15 minutt + observasjoner i etterkant

Vannets kretsløp på vinduet!

Naturfaglige blikkfang som stimulerer til observasjon kan være så mye forskjellig. Prøv denne aktiviteten med vannets kretsløp i en plastpose.

Bruk helst en plastpose med flat ziplås på toppen. Fyll den med litt farget vann og heng den opp i et solvendt vindu. La elevene følge med på posen etter en stund. Be elevene beskrive hva som skjer.

Bruk gjerne en stor pose eller flere små, slik at dere kan sammenlikne. Er det forskjell på små og store poser? Er det forskjell på farget og ikke farget vann, og betyr mengden av vann noe?

 

Illustrasjon av forsøket.

Faglig forklaring

Når sola skinner på posen, vil vannet fordampe og stige opp i posen. Når lufta blir mettet, kondenserer vanndampen på innsiden av plastposen. Der blir den til vanndråper som renner nedover som regn. Dette er en illustrasjon på deler av vannets kretsløp.

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
    • Energi og materie (KE69)

    Kompetansemål

    • 4. trinn
      • utforske og beskrive vannets kretsløp og gjøre rede for hvorfor vann er viktig for livet på jorda (KM763)
    • 7. trinn
      • utforske faseoverganger og kjemiske reaksjoner og beskrive hva som kjennetegner dem (KM776)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)

Materialer og utstyr

  • Plastpose(r), gjerne med flat ziplås på toppen
  • Litt vannmaling e.l. til å farge vannet med
  • Tråd eller tape til å henge opp posen med

Tema

Kan utføres i sammenheng med