Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 5-7

Avstiving av ledd

I denne aktiviteten skal dere undersøke hvordan leddene i kroppen fungerer.

Start med å diskutere noen spørsmål: 

Hvordan er vi i stand til å gripe og løfte ting? Hvordan samarbeider fingrene? Hva skjer om vi mister tommelen? Hva skjer hvis fingrene blir stive? La elevene lage en plan for hvordan de kan undersøke spørsmålene.

Her er et forslag til hvordan dere kan teste hva som skjer hvis fingrene blir stive:

Demonstrer ulike oppgaver for elevene:

  1. Skriv en liten beskjed på et ark. Brett det sammen tre ganger. Legg arket i et konvolutt.
  2. Rull sammen en avis. Fest to strikker i hver ende. Putt den rullede avisen i en plastpose. Pakk så ut alle delene igjen.
  3. Skru av korken på en flaske. Hell vann fra flasken opp i et beger. Drikk av begeret.
  4. Hekt 6 binders sammen til et armbånd. Ta det på deg. Ta dem fra hverandre igjen.
  5. Hent et ark og klipp ut en sirkel. Heng sirkelen på oppslagstavlen med en stift.

Etterpå skal elevene gjenta oppgavene, men de skal gjøre oppgavene med teipede ledd! Del elevene inn i grupper på to.

  • En elev skal ha stive tomler
  • En elev skal ha stiv langfinger og pekefinger på begge hendene. De to fingrene skal være teipet sammen.

Alle elevene skal prøve minst to oppgaver. Oppgavene skal bare utføres ved hjelp av hendene (og ikke munnen).

Elever som har avstivede ledd

Oppsummering 

  • Hva skjer når en av fingrene blir stive? Diskuter og del erfaringene fra utprøvingen.
  • Hvilken av de fem oppgavene var vanskeligst å utføre og hvorfor?
  • Hvilken bevegelse savnet dere mest?
  • Hvordan klarte dere å overkomme problemene som dere møtte?
  • Er det størst problem å ha avstivet tommel eller avstivet peke/langfinger?
  • Gjør det det noe om dere har avstivet tommel? Er det noen oppgaver dere ikke vil få til?

Diskuter hvordan dere gjennomførte uttestingen 

  • Hvorfor gjør vi samme øvelsene med forskjellig fingre avstivet?
  • Hvorfor gjør vi forskjellige aktiviteter?
  • Hvorfor er det viktig å sammenligne resultatene fra utprøving?

Ulike typer ledd

Vi har tre typer ledd i kroppen: hengselledd, kuleledd og dreieledd. Hvordan vil dere finne ut hvor i kroppen vi har de forskjellige leddene? Lag en oversikt over forskjellige ledd og hva slags type ledd de er. Bruk gjerne skjemaet "Oversikt over ledd".

Faglig forklaring

Kroppen har tre typer ledd:

  • hengselledd: f.eks. kneledd, fingerledd, tåledd
  • kuleledd: f.eks. hofteledd, skulderledd
  • dreieledd: finnes f.eks. i nakke, albue, ryggsøylen

Kommentarer/praktiske tips

I forskning er det viktig at vi varierer en og en variabel av gangen. Her gjør to elever de samme oppgavene, men hva slags finger som er avstivet varierer. Elevene kan ha ulike motoriske evner og kan derfor utføre aktivitetene forskjellig. Derfor er også de en variabel. For at sammenligningen mellom to fingre skulle vært helt riktig, burde en elev først prøve aktivitetene med avstivet tommel og deretter avstivet pekefinger.

Vi har likevel valgt at elevene skal utføre oppgavene i grupper på to og sammenligne erfaringene med avstivet tommelfinger og pekefinger med hverandre. Dette fordi de da må diskutere erfaringer og samtale mer med hverandre.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Kropp og helse
      • beskrive skjelettet og muskler og gjøre rede for hvordan kroppen kan bevege seg
  • Etter 7. årstrinn
    • Forskerspiren
      • formulere naturfaglige spørsmål om noe eleven lurer på, foreslå mulige forklaringer, lage en plan og gjennomføre undersøkelser
      • samtale om hvorfor det i naturvitenskapen er viktig å lage og teste hypoteser ved systematiske observasjoner og forsøk, og hvorfor det er viktig å sammenligne resultater

Materialer og utstyr

Til hvert elevpar:

  • teip
  • blomsterpinner
  • ark
  • konvolutt
  • avis
  • to strikk
  • plastpose
  • flaske med kork
  • vann
  • beger
  • binders
  • saks
  • stift
  • oppslagstavle