Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
  • barnetrinn 5-7

Samarbeid i kroppen

I dette opplegget skal elevene utforske spørsmålet: Hvordan samarbeider ulike deler av kroppen vår for at vi skal kunne løpe? De blir kjent med ulike deler av kroppen gjennom bildekort som de skal beskrive og koble sammen. For å finne mer informasjon leser de en tekst før de slutt svarer på spørsmålet.  

ordkort bilde

Forberedelse

Skriv ut teksten til hver elev: bokmål | nynorsk

Skriv ut og klipp opp kort til elevgrupper á tre: bokmål nynorsk

Vurder om du vil bruke PowerPoint-presentasjonen: bokmål nynorsk

Gjennomføring

Be elevene tenke etter (i ca. ett minutt) hvordan det kjennes ut i kroppen når de løper.

Si: Hvordan samarbeider ulike deler av kroppen vår for at vi skal kunne løpe? Det spørsmålet skal vi utforske!  Si at dere skal starte med å se på noen av delene som kroppen vår består av.

Gjett ordet!

La elevene samarbeid i grupper á tre. Fortell at de skal få utdelt et sett med kort. En på gruppa skal trekke et kort og beskrive ordet på kortet for de andre på gruppa, men uten å bruke selve ordet, for eksempel: lungene – det vi puster med, kan bli skadet hvis du røyker. Presiser at det er lov å si pass og trekke et nytt kort om de står fast. Når de andre gjetter riktig ord, trekker en annen på gruppa et nytt ord. La det gå på rundgang. Hvis de kommer gjennom alle korta, kan de starte på en ny runde. 

Oppsummer i fellesskap: Hvilke ord var vanskeligst å beskrive eller gjette? Spør om noen har forslag til hvordan disse kan beskrives.

Koble sammen ord

La elevene jobbe i gruppene igjen. Nå skal de velge to ord som de vil koble sammen, og beskrive hva de mener kan være en sammenheng mellom de to orda, for eksempel: Kroppen får oksygen gjennom lungene. De kan gjenta med nye ordpar. Hvis de vil, kan de koble sammen tre eller flere ord.

Oppsummer i fellesskap: Hver gruppe forteller om én sammenheng. 

Lese tekst

Fortell at dere nå skal lese / lytte til en tekst der dere møter orda dere har jobbet med. Si at mens de/du leser, skal de legge merke til om teksten forteller om sammenhenger mellom orda som de ikke har tenkt på. Be dem sette strek under disse sammenhengene. 

La elevene snakke sammen i gruppa om det var noen sammenhenger de hadde koblet sammen før de leste teksten, og om det var noen sammenhenger de ikke hadde tenkt på. 

Oppsummer i fellesskap hvilke nye sammenhenger de fant i teksten. Si at alle disse sammenhengene er eksempler på hvordan ulike deler av kroppen samarbeider for at vi skal kunne løpet.  

 

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Kropp og helse (KE71)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • gjøre rede for noen av kroppens organsystemer og beskrive hvordan systemene virker sammen (KM827)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)
  • Å kunne lese (GF3)

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring (TT1)