Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10

Hva kjennetegner kjemiske reaksjoner?

I dette opplegget skal elevene lære om hva som kjennetegner kjemiske reaksjoner gjennom å sortere bilder og lese en tekst med ulike leseroller. 

sortering kjemiske reaksjoner

Forberedelse

Gjennomføring

1: Spørsmålet vi skal utforske

Fortell elevene at spørsmålet dere skal utforske er: Hva kjennetegner en kjemisk reaksjon?

Be elevene tenke hver for seg i ca. ett minutt (de skal ikke fortelle noen hva de tenkte på): Hva ser du for deg når du hører ordet kjemisk reaksjon?

2: Samle informasjon og dele erfaringer

Fortell elevene at dere nå i fellesskap skal samle informasjon og dele erfaringer som kan hjelpe dere til å svare på spørsmålet. 

Fortell at de først skal sortere noen bilder etter om de mener de viser en kjemisk reaksjon eller ikke – og begrunne hvorfor de mener det. Del elevene inn i grupper på tre og tre som skal samarbeide om sorteringa. Si at de skal prøve å bli enige på gruppa, og at dere ikke skal oppsummere før de har lært mer. 

Si at elevene nå skal finne ut mer om kjemiske reaksjoner ved å lese deler av en tekst: https://lille.snl.no/kjemisk_reaksjon Fortell at hver elev skal få en leserolle. Den på gruppa som nyligst har hatt bursdag får rolle 1, nestnyligst rolle 2 osv). Fortell at rollene er: 

  1. Ordfinner: Finn ord i teksten som du mener er merkelige, morsomme, vanskelige eller viktige.
  2. Bildeskaper: Beskriv noe i teksten som gjør at du ser for deg et bilde inni hodet ditt.
  3. Kobler: Finn noe i teksten som gjør at du tenker på noe som har hendt deg eller som du har hørt om tidligere.

La elevene lese deler av teksten i sin rolle. Presiser at det ikke er viktig å lese gjennom hele teksten, bare finne noe som de vil dele med resten av gruppa. La gruppene dele de fant eller så for seg (rolle 1 starter).

La gruppene se på sorteringa si på nytt og gjøre endringer hvis de vil. Presiser at de kan endre på sorteringa eller på begrunnelsene ut fra hva de har fått av informasjon i teksten. 

Oppsummer i fellesskap hvordan de ulike gruppene har sortert og begrunnet. Løft fram det positive med å endre mening eller begrunnelse ut fra den informasjonen vi har samlet. 

3: Svare på spørsmålet

Si til slutt at dere nå skal svare på spørsmålet Hva kjennetegner en kjemisk reaksjon?

Diskuter i fellesskap hva vi kan si om de bildene vi mener viser en kjemisk reaksjon [Stoffene får andre egenskaper: rust har annen farge enn jern, deigen hever seg og blir luftig, fyrverkeriet smeller og sender ut noe med farge, eplet blir brunt, bløtt og inntørka ...]

Oppsummer fra teksten: 

  • En kjemisk reaksjon er når ett eller flere stoff blir til ett eller flere nye stoff.
  • Ofte har stoffene som blir laget i reaksjonen andre egenskaper enn de første stoffene.
  • Typiske kjennetegn: forandrer farge, blir laga gass eller blir varmt.
  • For eksempel skjer det en kjemisk reaksjon når en deig hever, det blir laga gass.
  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Energi og materie (KE69)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • utforske faseoverganger og kjemiske reaksjoner og beskrive hva som kjennetegner dem (KM776)
    • 10. trinn
      • utforske kjemiske reaksjoner, forklare massebevaring og gjøre rede for betydninger av noen forbrenningsreaksjoner (KM838)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)
  • Å kunne lese (GF3)