naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- barnetrinn 1-2
- barnetrinn 3-4
Hvor mange ulike løvtrær finner dere?
Målet med denne økta er at elevene skal undersøke hvor mange ulike typer løvtrær de finner i et område og bli kjent med hvordan de er tilpasset levestedet.
Forberedelse
Bestem et område der elevene kan finne ulike løvtrær. Kopier ett løvtreatlas til hvert elevpar.
Les gjennom presentasjonen som skal brukes i etterarbeidet:
Ute, 30 min
Samle elevene i en halvsirkel foran deg. Fortell elevene at de i denne økta skal finne flest mulig ulike løvtrær i et område. Still spørsmålet «Hva kjennetegner et løvtre?», og la elevene diskutere i par. La noen par dele hva de diskuterte. Oppsummer med at et viktig kjennetegn på løvtrær er at de har flate, tynne blad, i motsetning til bartrær som har nåler.
Fortell elevene at de i par skal gå ei løype eller innenfor et område, og at de underveis skal samle blader og knopper fra så mange ulike løvtrær de finner. Avtal når og hvor dere møtes etterpå.
Når dere er samlet på samlingsplassen igjen, kan hvert par fortelle hvor mange løvtresorter de mener de har funnet. Spør elevene om det var lett eller vanskelig å se forskjell på de ulike løvtrærne.
Be elevene ta vare på bladene til dere kommer tilbake til skolen, da skal de bestemme hvilke løvtrær de har funnet og registrere dem i en felles tabell.
Etterarbeid, 30 min
Del ut løvtreatlaset til hvert par, og la elevene prøve å finne ut hvilke løvtresorter de har funnet. De kan også bruke appen Treslag i Norge.
Stopp etter ca. 5 minutter, og spør elevene om de har noen utfordringer. Åpne PowerPoint-presentasjonen, og fortell om knopper og blader med eksempler. La elevene deretter fortsette å klassifisere funnene sine.
Oppsummer elevenes funn felles i tabellen i PowerPoint-presentasjonen. Spør elevene om hvilke av tresortene dere ikke har funnet og hva som kan være årsaken til dette. Tips elevene om at de kan lese i informasjonen om tresortene i atlaset hvor i landet de finnes og om de krever spesielle vekstvilkår.
Avslutt økta med å vise utbredelse av ulike treslag i presentasjonen. Lytt til noen av trærnes historie fra nettstedet Lære med skogen.
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kjerneelement
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
- Jorda og livet på jorda (KE70)
Kompetansemål
-
4. trinn
- utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut (KM801)
-
Læreplan i kroppsøving (KRO01-05)
Kompetansemål
-
2. trinn
- utforske naturen i nærmiljøet med varierte aktivitetar til ulike årstider (KM2065)
-
4. trinn
- utforske uteaktivitetar og samarbeide med andre under vekslande årstider i nærmiljøet (KM2075)
-
Grunnleggende ferdigheter
- Muntlige ferdigheter (GF1)