Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

3A. Lage tabeller og punktdiagram

Del ut elevheftet del 1 eller be elevene laste det ned fra læringsplattformen.

Ark 1–2 i PowerPoint. Vis instruksjonsfilmen om å lage tabell og punktdiagram (eller la elevene se filmene på egen datamaskin). 

Be elevene jobbe to og to med å lage tabell og punktdiagram. Til slutt skal de beskrive resultatene for hverandre to og to.

Elever som blir tidlig ferdig kan gå over til å jobbe med oppgavene i elevheftet (se 3B).

Ark 3 i PowerPoint. Oppsummer arbeidet med elevheftet i plenum: 

  • Hvordan gikk det da dere skulle beskrive resultatene for hverandre?
  • Hvorfor påvirker enzymkonsentrasjonen reaksjonshastigheten? 
  • Er det stor spredning av resultatene?
  • Var det stor spredning mellom de ulike gjennomføringene deres? Var det stor spredning fra elevpar til elevpar?

Ark 4 i PowerPoint. Oppsummer i fellesskap konklusjonen av forsøket. Hva viser resultatene? Ble hypotesen deres bekreftet eller svekket? Be noen av elevparene si hva de fant ut. Hvilke feilkilder var det i forsøket? Bruk tenk-par-del [Vanskelig å avgjøre når skummet slutter å stige. Konsentrasjonen av gjærløsningen kan ha vært forskjellig i de ulike gjennomføringene. Det er viktig å røre i gjæren før den tilsettes. Skummet kan ha sunket, eller det fortsetter å stige ved måletidspunktet. Temperaturen kan ha vært forskjellig.]

Samle inn tabeller, punktdiagrammer og vurderingstabeller, eventuelt be elevene laste opp det utfylte dokumentet i læringsplattformen.