Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 10–15 minutter

2C. Snakk om ulike lampers materialer, egenskaper, form og funksjon

Økt 1 – Gjennomgå ulike deler av lampa Foto: Annica Thomsson Ark 12 i PowerPoint. Repeter kort de ulike delene av lampa dere gjennomgikk i forrige økt, ved å spørre elevene hva delene kalles. De kan bruke side 5 i lærlingheftet til hjelp. Si: «Lampa er et system, og alle delene dere har nevnt, jobber sammen slik at lampa kan fungere som den skal.»

Ark 13 i PowerPoint. Minn om de fire hovedfunksjonene til gjenstander som bruker strøm. [Gi lys, oppvarming/nedkjøling, bevegelse og kommunikasjon.] Spør: «Hva er hovedfunksjonen til ei lampe?» [Gi lys.] Påpek at alle lamper har som hovedfunksjon å gi lys, men at ulike lamper gir lys på ulike måter. 

Skrivebordlampe www.pixabay.com Vis fram skrivebordlampa du har med. Spør: «Hva tror dere funksjonen til akkurat denne lampa er?» [Å gi godt lys på et lite område så vi kan arbeide eller lese. Lampeskjermen samler lyset og sender det ned mot området som skal belyses.] (Hvis elevene ikke kommer med noen forslag, kan du be dem sammenligne skrivebordlampa med f.eks. taklampene.) 

Pek på forskjellige deler av skrivebordlampa, og spør hva slags materiale delen er laget av. [F.eks. er kanskje lampeskjermen, -kroppen og -foten laget av metall (fyll inn det som passer for lampa du har tatt med), lyspæra av glass og ledningen dekket av plast.]

Gjennomgå egenskapene til et av materialene som har blitt nevnt. Hvis dere f.eks. snakket om at lyspæra er laget av glass, kan du spørre: «Hvilke egenskaper har glass?» [Gjennomskinnelig.] Spør hvorfor de tror lyspæra må ha nettopp disse egenskapene. [Pæra må være gjennomskinnelig så lyset skinner gjennom.]

Spør om materialet dere snakket om kunne vært byttet ut med et annet materiale. F.eks.: «Kunne lyspæra vært laget av plast?»  Diskuter med elevene om dette er et egnet materiale, ved å snakke om egenskapene til materialet. [Varmen inne i pæra ville kanskje få plasten rundt til å smelte. En egenskap ved materialet glass er at det tåler mer varme enn plast gjør. Glass er derfor et mer egnet materiale til lyspærer enn plast.]

Økt 2_Ulike lamper www.pixabay.com Ark 14 i PowerPoint. Diskuter hver av lampene det er bilde av ved å spørre om lampenes materialer og materialenes egenskaper. Spør elevene hvorfor de tror de ulike lampene er laget av nettopp disse materialene. Veiled dem til å komme fram til at egenskapene til materialene har med lampas funksjon å gjøre – hva lampa gjør eller hva den brukes til:

  • F.eks. er funksjonen til ei gatelykt å lyse opp et uteområde. Lampekroppen er gjerne laget av metall. Fordi gatelykta står ute i vind og vær, må den være laget av et materiale med egenskapen å være slitesterkt. Metall har denne egenskapen. 

Tips til underveisvurdering

Hvordan elevene prater om egenskaper gir deg et innblikk i om elevene forstår hvordan de kan koble observerbare egenskaper ved gjenstanden til hva den brukes til. Elevene bør kunne vise til viktige egenskaper ved gjenstanden og vite hvordan det påvirker funksjonen. Hvis noen trenger ekstra støtte, kan du velge ei av lampene på ark 13 i PowerPoint og be elevene finne de egenskapene som er viktige for hva den brukes til. Progresjonstabellene Materialer og egenskaper og System, form og funksjon kan være en god støtte når du skal vurdere elevenes forståelse og fremme deres faglige progresjon.


Spør hvorfor de tror de ulike lampene har nettopp denne formen. Veiled dem til å komme fram til at også formen har med lampas funksjon å gjøre. Si: «På samme måte som egenskapene til materialene hjelper lampene å fungere som de skal, gjør også formen til lampene at de fungerer som de skal.»

  • F.eks. er funksjonen til ei skrivebordlampe å lyse opp et lite, avgrenset område på et skrivebord. Derfor har den en lampeskjerm med form som gjør at lyset samles ned mot plassen som skal lyses opp.
  • Lampekroppen til skrivebordlampa er mye mindre enn lampekroppen til gatelykta, fordi skrivebordlampa skal plasseres på skrivebordet. Gatelykta derimot, må ha en mye høyere lampekropp slik at de store lyspærene kommer opp i høyden og lyset når lengre. Funksjonen til gatelykta er å lyse opp et stort uteområde.