Forsøk og praktisk arbeid

Hvor

  • Ute

Passer for

  • barnetrinn 1-2

Tidsbruk

  • 1 dag – flere uker

Isslott

Mål: Å få erfaring med is som solid byggemateriele, at vann kan bli til is – og omvendt, og få byggeerfaring og oppleve glede ved hvor vakkert det også blir.

  1. Fyll vann i melkekartonger og isbokser/plastbokser av ulike former og sett dem ut. Hvis det er kaldt nok, fryser de til dagen etter. Hvis dere setter dem tett i tett, vil det ta lang tid før de har frosset tvers igjennom. Hvor lang tid avhenger av temperaturen.
  2. Når vannet har frosset til is, tas isblokkene ut av formene.
  3. Fyll en plastbalje eller en bøtte med snø og rør inn vann i snøen til du har en tynn grøt. Med andre ord: lag issørpe.
  4. Legg en grunnmur av isblokker i snøen, slik at de ligger stabilt. Så legges en klatt issørpe mellom isblokkene i grunnmuren og hver isblokk som det bygges videre med. Jo kaldere det er, jo lettere går byggingen fordi issørpen fryser fortere. Hvis isblokkene ligger på langs, så pass på å forskyve skjøtene mens du bygger oppover.
  5. Samtal eller skriv om det dere har gjort i forskerboka.

Til dette isslottet trenger dere omtrent 400 melkekartonger. Slottet er laget av studenter på videreutdanning ved Høgskolen i Oslo.
Til dette isslottet trenger dere omtrent 400 melkekartonger. Slottet er laget av studenter på videreutdanning ved Høgskolen i Oslo.

Kommentarer/praktiske tips

For å få isblokkene lett ut av kartongene, er det lurt å la kartongene stå inne en halvtimes tid. Det er fullt mulig å rive kartongene av også – særlig hvis det ikke er altfor mange. Dere kan farge vannet i noen av kartongene/formene med konditorfarge, malefarger eller plantefarger (bjørk, tyttebær, rødkål mm).

For detaljer på isslottet kan dere bruke istapper som henger fra tak eller bratte skråninger. Det kan være lurt å bruke sag eller baufil for å skjære løs istappene. Ballonger fylt med vann som fryser til store iskuler gir også fine detaljer.

Det er mange måter å legge isblokkene på når dere skal bygge opp slottet. Hvordan blokkene skal legges, kan være en del av forberedelsen elevene gjør. Barn i barnehage vil kanskje heller prøve ut forskjellige murerteknikker mens de bygger.

I kaldt vær, ned mot minus ti og kaldere, fryser mørtelen etter hvert som dere murer.

Hvilke erfaringer får barn? Hva kan de lære?

  • Matematiske ferdigheter: Planlegg slottet/borgen/huset både før og underveis.
  • Lag plass til vinduer/åpninger og beregn  hvor mange isblokker dere trenger.
  • Om vann-is-snø: Vann utvider seg når det fryser.
  • Arkitektur og murerkunnskaper: Hvordan får vi en stabil byggkonstruksjon?
  • Problemløsning, samarbeid og samspill. Å lage et isslott eller en isborg er en omfattende prosess som krever godt samarbeid, mange byggesteiner og en god konstruksjon. Her trenger elevene hverandre for å komme i mål. 

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • gjøre forsøk med vann og lys og samtale om observasjonene

Materialer og utstyr

  • tomme melkekartonger
  • isbokser / plastemballasje
  • balje eller bøtte
  • sleiv

Det er lurt å samle bokser og melkekartonger i god tid, fordi dere trenger mange.

Er del av

Bakgrunnsstoff

Nettressurser

(sorrisniva.no)