Forsøk og praktisk arbeid

Hvor

  • Ute

Passer for

  • barnetrinn 1-2
  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10
  • fysikk 1
  • fysikk 2

Sklier - Rullende flasker

Det morsomme med skliene er oftest farten man får. Men sklir du like fort som jeg? Har det noe å si hva vi har på oss? Spiller det noen rolle om sklien er våt eller tørr?

 

 

 

 

To barn kan skli samtidig ned denne sklia

Skliene er oftest ikke så brede at to kan skli samtidig ned, men man kan eksperimentere med to ting som sklir eller ruller nedover.

Skli ned sklien et par ganger. Noen sklir fortere enn andre. Kan du kjenne at farten endrer seg mens du sklir? Kjenn etter hvor i sklien du har størst fart. Klarer du å stå uten å måtte ta et skritt fram når beina tar bakken?

Start aktiviteten med et tankeeksperiment. La elevene tenke igjennom hva som skjer, hvordan og hvorfor det skjer, FØR de går løs på oppgavene. Elevene kan lage sine egne hypoteser og finne måter for hvordan de selv kan undersøke om det er gode hypoteser eller ikke. Gjett først, observer, noter resultatet.

 

 

Jenta holder flaskene klare

Legg flasken med sand på tvers øverst, slipp den. Observer hvordan den ruller ned. Gjør det samme med flasken med vann. Kunne dere se noen forskjell? Legg flaskene ved siden av hverandre som vist på bildet. Slipp flaskene på likt. Hvilken flaske ruller fortest ned, den som er full av vann eller den tyngre flasken full av sand?

 

Du kan også prøve å slippe samtidig en tom flaske og en fylt med vann. Hvilken kommer først ned?

Prøv å få forskjellige gjenstander til å rulle ned sklien, for eksempel sylindriske klosser, baller av ulik størrelse og lekebiler. Hvor fort sklir/ruller forskjellige gjenstander ned sklien? Er sklien lang kan man også ta tiden det tar for gjenstandene å skli/rulle ned sklien. Lag en tabell der du ordner gjenstandene etter hvor fort de sklir ned sklien. Kan du legge noe på sklien som ikke sklir ned?

Gjenstand Tid
Sylindrisk kloss  
Tung ball  
Lett ball  
Lekebil  
   
   
   
   

Faglig forklaring

 

En flaske med vann, og en med sand ruller nedover klia.

I utgangspunktet er begge flaskene like høyt over bakken. At flaskene ikke får samme fart skyldes at noe av stillingsenergien går over til rotasjonsenergi i tillegg til bevegelsesenergi. Den tyngste flasken bruker mer av stillingsenergien til rotasjonsenergi enn den letteste. Derfor ruller den lette flasken fortere enn den tyngste.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet
  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
  • Etter 7. årstrinn
    • Forskerspiren
      • formulere naturfaglige spørsmål om noe eleven lurer på, foreslå mulige forklaringer, lage en plan og gjennomføre undersøkelser
  • Etter 10. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • gjøre rede for begrepene fart og akselerasjon, måle størrelsene med enkle hjelpemidler og gi eksempler på hvordan kraft er knyttet til akselerasjon
      • gjøre forsøk og enkle beregninger med arbeid, energi og effekt

Materialer og utstyr

  • én flaske med vann
  • én flaske med sand
  • forskjellige runde gjenstander, f.eks. sylindriske klosser og baller av ulik størrelse
  • lekebiler
  • klokke eller stoppeklokke
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • bevegelsesenergi
  • Friksjon
  • stillingsenergi