Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
  • barnetrinn 5-7

Farging av ullgarn med lav, sopp og planter

I dette undervisningsopplegget lærer elevene at noen lav-, sopp- og plantearter gir farge til ullgarn når de kokes sammen. De erfarer også at fargen på garnet ikke er lik fargen på plantematerialet som brukes. De får kjennskap til hvordan mennesker i tidlige tider farget klær og tekstiler.

 

Mose og lav 5 Foto: Gro Wollebæk

Læringsmål

  • forklare at enkelte lav, sopp og planter gir farge til garnet
  • fortelle at fargen på laven, soppen eller planten ikke er lik fargen garnet får
  • beskrive Norges eldste plantefargede teppe; Baldisholteppe
  • intervjue lokale strikkere og lære enkle strikke-teknikker

Farging av ullgarn

  • Tenn bålet.
  • Hent vann og fyll oppi balja.
  • Legg garnet oppi balja i vannet så det blir skikkelig vått.
  • Varm opp 3 liter vann i gryta.
  • Klipp opp 100 gram lav, sopp eller planter i små biter og putt i gryta.
  • Ha oppi 4 ts alun når vannet er blitt varmt. Du kan variere mengden alun og få ulike fargenyanser.
  • Legg garnet i gryta når vannet er ca. 30 grader.
  • Varm opp alt i gryta til det blir ca 80 grader. Bruk termometer og sjekk. Vannet må ikke koke, det vil ødelegge ulla. Rør av og til. Dette skal stå i 1 time.
  • Ta garnet opp av gryta og skyll det i balja.
  • Vask garnet forsiktig med litt Milo.
  • Heng garnet til tørk på snora.

Mose og lav 6 Foto: Gro Wollebæk

 

Faglig forklaring

Sanking og oppbevaring av planter.
Planter har størst fargekonsentrasjon før blomstring, mens mose og lav kan høstes gjennom hele sommersesongen. Tørking av plantematerialer bør foregå på et tørt og luftig sted, gjerne på avispapir. Oppbevaring av tørkede planter egner seg best i papirposer. De fleste planter gir best og mest varig farge når de har vært tørket. Men elevene bør også få se hvordan planten ser ut i naturen.

Vasking
Ubleket garn gir best resultat fordi det meste av fettet er fjernet. Lag hespler av garnet (se bildet), bind garnet løst på 2-3 steder. 

Beising
Beising kan skje før eller sammen med farging. Det går fint å gjøre begge deler samtidig. Les databladet for alun (Kaliumaluminiumsulfat) før stoffet anvendes. Kjøl alltid garnet sakte, det må ikke få temperatursjokk. Best resultat oppnås hvis garnet ligger i fargebadet til dagen etter før det henges opp til tørk.

Kommentarer/praktiske tips

Denne delen av prosjektet gir elevene god innsikt i gamle tradisjoner og bruk av naturen som ressurs. Det gir også øvelser i å følge en oppskrift, vurdere resultater og til samarbeid om et felles produkt.

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Jorda og livet på jorda (KE70)

    Kompetansemål

    • 4. trinn
      • delta i høsting og bruk av naturressurser og drøfte hvordan naturressurser kan brukes på en bærekraftig måte (KM780)
    • 7. trinn
      • gi eksempler på hvordan tradisjonell kunnskap har bidratt og bidrar til naturvitenskapelig kunnskap (KM828)
      • gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk (KM778)
      • gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet (KM830)
      • foreslå tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nordområdene og gi eksempler på betydningen av tradisjonell kunnskap i naturforvaltning (KM779)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)
  • Å kunne lese (GF3)

Materialer og utstyr

  • laminert oppskrift
  • 100 gram ull ferdig buntet sammen med hespler
  • en pose med 100 gram av lav-, sopp- eller plantedeler
  • lynlåsposer med 16 gram alun
  • lynlåsposer med opptenningsbrikker
  • rørepinne
  • 10 liters gryte med lokk
  • termometer
  • lynlåspose med fyrstikker
  • en avis
  • en oppvaskbørste
  • et desilitermål