Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7

Tidsbruk

  • 5 - 15 min

Vann inni glasset

Dette eksperimentet er det mange som går fem på når de skal forklare!

Hold et glass opp ned, og senk det forsiktig over det brennende lyset så glassåpningen kommer godt under vannoverflata.

Det skal stå 6–7 fyrstikkstumper ned i stearinet i telyset. Stikk dem i og klipp dem til så de blir 5–10 mm lange. Fyll en bolle med vann. Tenn alle fyrstikkstumpene på telyset og la det flyte på vannet. Hold et melkeglass opp ned, og senk det forsiktig ned over det brennende lyset så glassåpningen kommer godt under vannoverflata. Etter kort tid slokner lyset, og vannet stiger i glasset. Løft glasset forsiktig til glassåpningen nesten når vannoverflata. Det må ikke slippe luft inn. Vann fyller bortimot halvparten av glasset.

Faglig forklaring

Dette eksperimentet kaller vi også fem på fordi mange går fem på når de forklarer det! Alle er enige om at når vannet stiger, må det bety at lufttrykket inne i glasset er blitt mindre enn utafor. Alle er også enige om at flammene trenger oksygen, og etter kort tid er det for lite oksygen igjen til at lyset kan brenne. Men så påstår mange at det blir mindre luft og mindre lufttrykk i glasset når oksygen er brukt opp. Derfor kan lufttrykket utafor skyve vannet opp i glasset. Men oksygenet opptar bare en femdel av luftvolumet, og etter denne teorien kan vannet etter forsøket bare fylle denne femdelen. Men slik er det ikke. Det blir ikke mindre gass når oksygenet forsvinner. For oksygenet går inn i andre gasser som tar like mye plass som oksygenet. Det må være en annen forklaring, og den er at mens man fører glasset ned over flammen blir lufta i glasset varmet opp. Varm luft tar mye plass, og mye av lufta strømmer ut av glasset før vi rekker å få glasskanten ned under vann. Det er altså mindre luft enn ellers inne i glasset før flammene slokner. Denne lufta blir fort kald igjen og trekker seg sammen. Trykket inni glasset blir lite og lufttrykket utafor skyver vannet opp i glasset og kan fylle mye mer enn en femdel av volumet.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
    • Fenomener og stoffer
      • utforske fenomener knyttet til luft og lyd, beskrive observasjonene og foreslå forklaringer
  • Etter 7. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • beskrive sentrale egenskaper ved gasser, væsker, faste stoffer og faseoverganger ved hjelp av partikkelmodellen

Materialer og utstyr

  • Bolle med vann
  • Melkeglass
  • Telys med mange veiker
  • Fyrstikker