Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10

Tidsbruk

  • 30 min

Ballong i flaske

Klarer du å blåse opp en ballong som er stukket ned i en flaske?

En ny ballong er som regel tung å blåse opp. Blås den litt opp. Hold igjen åpningen og klem på ballongen sånn at du strekker gummien. Blås inn mer luft og gjør det en gang til. Når gummien har vært strukket et par ganger, er det lettere å blåse den opp. Hvis vi stikker en ballong ned i en flaske og trær ballongen over flaskehalsen, greier vi ikke å blåse opp ballongen. Det må være et hull i flaska.

Eksperiment 1

Bor eller smelt et hull langt nede på flaska. Stikk ballongen inn i flaska, brett ballongåpningen over flaskehalsen og blås. Nå går det fint. Mens ballongen er oppblåst, tetter du hullet med fingeren. Da blir det som på bildet lengst til høyre. Du kan også tette hullet med en teipbit før du stopper å blåse.

1. Hullet i flaska er merket med blått. 2. Vi blåser opp ballongen med hullet åpent. 3. Tett hullet med fingeren. Ballongen fyller hele flaska.

Eksperiment 2

Dekk bunnen av flaska med 5 mm vann. Stikk ballongen ned i flaska, UTEN å brette den over flaskeåpningen. Sett flaska ned i en gryte med kokende vann, og la den stå der i minst 5 min.

1. Stikk ballongen ned i flaska. 2. Stikk flaska ned i kokende vann, og la den stå der i minst 5 min. 1. En behansket hånd holder flaska, mens ballongen blir strukket over flaskehalsen. 2. Avkjøl flaska i kaldt vann, og ballongen vider seg ut.

Ta på deg hansker og få hjelp til å brette ballongen over flaskeåpningen så fort som mulig. Så må flaska avkjøles, enten ved at du venter, eller du kan holde flaska under kaldtvannspringen. Ballongen vider seg ut og fyller en stor del av flaska.

 

Faglig forklaring

Hvis vi prøver å blåse opp ballongen uten hull i flaska, vil lufttrykket inne i flaska hindre oppblåsingen. Men hvis det er hull i flaska, blir lufta i den trengt ut når vi blåser inn i ballongen. Når vi har blåst opp ballongen og tetter igjen hullet, blir det undertrykk inne i flaska som hindrer ballongen fra å trekke seg sammen. Når vannet i flaska på utsida av ballongen fordamper, vil dampen fortrenge noe av den vanlige lufta. Etterhvert blir det nesten bare vanndamp igjen, det kommer an på hvor lenge flaska er nede i det kokende vannet. Når vi så trær ballongen over flasketuten, sperrer vi av området mellom ballongen og flaska. I dette området er det mest vanndamp som blir til vann etter hvert som den blir kaldere. Vann tar mange hundre ganger mindre plass. Da blir det undertrykk inne i flaska, og ballongen fyller seg med luft.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
    • Fenomener og stoffer
      • utforske fenomener knyttet til luft og lyd, beskrive observasjonene og foreslå forklaringer
  • Etter 7. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • beskrive sentrale egenskaper ved gasser, væsker, faste stoffer og faseoverganger ved hjelp av partikkelmodellen

Materialer og utstyr

Eksperiment 1:

  • Plastflaske med hull i
  • Ballong
  • Teip

Eksperiment 2:

  • Plastflaske uten hull
  • Ballong
  • Gryte eller kjele til koking av vann
  • Kaldt vann

Nettressurser

(naturfag.no)
En film fra ressurspakken "i praksis: naturfag på 1.-7. trinn". Filmene skal inspirere og danne grunnlag for metodiske diskusjoner.