Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 1-2

Eplematematikk

Til alle tider har folk regnet med epler og pærer. Her viser vi at eplematematikk ikke har gått ut på dato.

Jenter som teller epler Jenter som teller epler

Det er mange måter vi kan knytte epler til matematikk. Her er noen forslag.

Hvor mange epler kan vi legge etter hverandre tvers over bordet?
Kan vi legge eplene i rekke etter størrelse?  Vi kan f.eks måle med en “målepinne” hvis det er vanskelig å se forskjell på størrelsen.
Kan vi lage en fargeskala av eplene?
Vi kan  gruppere de røde eplene, de mørkerøde, mørkegrønne, lysegrønne, gule……
Veiing: En skålvekt illustrerer godt hva som er tyngst av to gjenstander. Det kan være moro å tippe først, hvilket av to epler som er tyngst.
Med en kjøkkenvekt kan vi finne ut hvilket av alle eplene som er tyngst og hvilket som er lettest.


 

Kommentarer/praktiske tips

Klassifisering er en viktig del av det å få ting på plass, noe som gjør at vi skaper orden og struktur. Samleglede er spire til systematisering og klassifisering. Å kunne klassifisere byger på at vi kan se sammenhenger, likheter og ulikheter. Å ordne eller gruppere gjenstander kan gjøres ut fra mange forskjellige kriterier, f.eks. størst, minst, farger, form, lett, tung, lang, kort……..
 

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Forskerspiren
      • beskrive, illustrere og samtale om egne observasjoner fra forsøk og fra naturen
    • Fenomener og stoffer
      • beskrive og sortere stoffer etter observerbare kjennetegn

Materialer og utstyr

  • epler i ulik størrelse og med ulike farger
  • kjøkkenvekt
  • skålvekt

Er del av