Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 1-2
  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7

Epler modner bananer

Har du lurt på hvordan du kan modne grønne bananer fort? Her får du modningstips.

Legg en grønn banan og et eple i en plastikkpose og knyt godt igjen. Du kan godt bruke pose med zip-lås.

Legg en annen grønn banan  i en annen plastikkpose og knyt godt igjen. Plasser plastikkposene i romtemperatur og la det gå 2-5 dager.

Pose med eple og banan og pose med banan.

Studer posene etter 2 - 5 dager.  Sammenlikn og beskriv de to bananene. Hvilken rolle kan eplet ha hatt?

Faglig forklaring

Bananen som ligger sammen med eplet vil bli fortere modent. Årsaken er at eplet utvikler en gass som heter eten (også kalt etylen). Denne gassen virker som et aldringshormon  i planter og får derfor modningsprosesser til å gå fortere. Noen typer frukt som epler og pærer skiller ut store mengder eten under modningen. Frukt som responderer på eten kalles klimakterisk frukt. Eksempler på klimakterisk frukt er eple, banan, avokado, cherimoya, fiken, mango, oliven, fersken, pære, plomme, tomat, og persimon. Disse fruktene kan modnes med eple. Eksempler på ikke-klimakterisk frukt er kirsebær, citrus, vindruer, ananas, jordbær og vannmelon.

Kommentarer/praktiske tips

Prøv å gå videre med andre kombinasjoner av frukt og grønnsaker. Avocado kan for eksempel bråmodnes ved å legge den med et eple eller en tomat i en plastpose i romtemperatur.

Hvis du skal ha hel frukt til å holde lenge i et fruktfat, hvilke frukter vil du sette sammen?

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Forskerspiren
      • beskrive, illustrere og samtale om egne observasjoner fra forsøk og fra naturen
  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
    • Fenomener og stoffer
      • gjennomføre forsøk som viser at stoffer og stoffblandinger kan endre karakter når de blir utsatt for ulike påvirkninger
  • Etter 7. årstrinn
    • Forskerspiren
      • formulere naturfaglige spørsmål om noe eleven lurer på, foreslå mulige forklaringer, lage en plan og gjennomføre undersøkelser
    • Fenomener og stoffer
      • gjennomføre forsøk med ulike kjemiske reaksjoner og beskrive hva som kjennetegner dem

Materialer og utstyr

  • 1 eple
  • 2 grønne bananer
  • 2 gjennomsiktige plastposer gjerne med zip-lås

Er del av