Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 1-2
  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7
  • fysikk 2

Tidsbruk

  • 15 - 30 min

Ballonger og elladning

Når man gnir en ballong med ull, får ballongen elektrisk ladning. Denne ladningen gjør at ballongen kan trekke på en blikkboks.

Svært mange barn (og voksne) vet at de kan gni en ballong mot håret eller mot en ull­genser, og så få ballongen til å henge i taket eller på veggen.

Heng opp to ballonger med sytråd, og slik at de så vidt berører hver­andre. Gni hver av bal­lon­gene med ull eller med passende tørt hår. Da spri­ker de fra hverandre. De skyver altså på hverandre med fjern­krefter.

Gni begge ballongene og de frastøter hverandre

Den oppblåste og ullgnidde ballongen kan du bruke til å trekke en blikkboks. Den må ligge på et hardt bord, ikke på en bordduk. Hold ballongen i nærheten sånn som på bildet.

 

Hold den gnidde ballongen i nærheten av boksen

 

Ballongen trekker til seg boksen

Du kan også legge et tynt papirark, en ser­viett, eller et stykke plast på veggen og gni på det med nesten hva som helst; et lommetørkle f.eks.. Så blir arket sit­tende fast på veggen.

Lag to like remser av lett, tynt papir, eller tynn plast. De kan være om lag 1 cm breie og f.eks. 15 cm lange. Legg dem inntil hver­andre og hold dem mel­lom peke- og tommelfinger på venst­re hand. Hold remsene fra hverandre med høyre hand. En remse mellom peke- og lang­finger, en mellom lang- og ringfinger. Gni begge remsene på begge sider ved å trekke høyre hand fort nedover. Da spriker remsene fra hverandre. Hold høyre hand opp mellom remsene og de kommer sammen igjen.

 

Gni strimlene Strimlene spriker

 

Faglig forklaring

Når du gnir gummiballongen med ull, får ballongen elektrisk ladning, og siden gummien ikke leder ladningen videre, holder den seg der en stund. Vi tror at gummien som oftest får negativ elektrisk ladning. Det er noe avhengig av hva du gnir med og hva tingene har vært utsatt for før. 

Når ballongen kommer i kontakt med taket, trekker de negative ladningene i gummien på positive ladninger i taket. Da får vi et positivt område av taket, og en negativ ballong. De trekker på hverandre, så ballongen faller ikke ned.

Etter hvert faller ballongen ned likevel, fordi både ballongen og taket nok er litt ledende. Hvis det er svært tørt, kan en ballong bli sittende i taket noen døgn.

Når vi gnir papiret med ull, blir det antakelig negativt ladd. Det trekker på positive ladninger i veggen, og papiret sitter fast.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Forskerspiren
      • beskrive, illustrere og samtale om egne observasjoner fra forsøk og fra naturen
  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert

Læreplan i fysikk - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram

  • Fysikk 2
    • Klassisk fysikk
      • beskrive homogene og inhomogene elektriske felt og bruke Coulombs lov

Materialer og utstyr

  • Noen ballonger
  • En tom sylindrisk hermetikkboks
  • Et tynt papirark
  • To remser av tynn plast, ca 1 cm x 15 cm

Kan utføres i sammenheng med