Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 1-2
  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10

Tidsbruk

  • 5 - 15 minutter

Elektrisk krydder

En ballong som er gnidd mot ull får elektrisk ladning. Denne ladningen gjør at ballongen trekker til seg krydder.

Blås opp ballongen. Strø noe krydder på en taller­ken. Prøv med f.eks. kruskakli også. Gni ballongen mot tørt hår, eller mot en katt, eller en ullgenser. Vi vet aldri riktig hva som er best, men det må være for­holds­vis tørr luft, og tørre materialer. Forsøkene går neppe i regnvær. Hold ballongen like over kryd­deret, men ikke helt ned til. Krydderet strømmer opp på ballongen. Grove pepperkorn trommer på ballongen så vi hører det. Noen krydder lager høye tårn, f.eks. tørket pepperrot og kanel.

Vi kan holde ballongen med den gnidde sida opp og strø krydder på den. Noen krydderkorn blir liggende der de treffer ballon­gen. Noen spretter ut igjen og sprer seg utover. Noe krydder danner kanskje små tårn, som etter en liten stund skvetter av igjen.

  Ladd ballong over en blanding av kanel, pepperrot og grove pepperkorn. Kanelen og pepperroten bygger tårn. Tårn av kanel som er strødd på en ladd ballong.

Du trenger ikke bruke bare krydder. Du kan prøve med all slags pulver: kaffe, vaskepulver, te, sukker. Vi har lest at det er mulig å trekke pepperet ut fra en salt-pepper-blanding med en gnidd ballong. Det går bra med særlig grovkornet salt.

Faglig forklaring

Vi antar at ballongen er negativt elektrisk ladd. Da trekker den på positive ladninger i nærheten, og skyver på negative.

I et krydderkorn er det både positive og negative ladninger. I nærheten av ballongen fordeler ladningene i krydderkornene seg slik at sida nærmest ballongen blir positiv. Da blir kornene tiltrukket av ballongen.

Når kornene setter seg på ballongen, kan det hende at negative ladninger fra ballongen går over på kornene, og da skvetter de av igjen.

Kommentarer/praktiske tips

Noen støvkoster blir elektrisk ladd når du bruker dem. Da trekker de til seg støv.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Forskerspiren
      • beskrive, illustrere og samtale om egne observasjoner fra forsøk og fra naturen
  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
  • Etter 7. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • gjøre forsøk med magnetisme og elektrisitet og forklare og presentere resultatene

Materialer og utstyr

  • Ballong
  • Flere krydder
  • Tallerken

Kan utføres i sammenheng med