Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7

Tidsbruk

  • 5 - 15 min

Spill på glass

Når vi gnir på et glass, begynner glassveggen å svinge.

Dypp en finger i vann og stryk den langs kanten av glasset til du får en tone. Det kan ta tid å få det til. Fingeren må være litt ru. Det blir den ved å dyppe den i brus. Med melk eller såpe blir fingeren glatt og ubrukelig. Noen glass gir bedre lyd enn andre.

Hvis du heller vann i glasset og spiller på det, får du en dypere tone. Den dypeste tonen gir glasset når det er helt fylt med vann.

Når det er mye vann, kan du se at det oppstår overflatebølger i vannet.

 

Gni med våt finger Med fullt glass ser du at vannet også svinger

Faglig forklaring

Når vi gnir på glass, begynner glassveggen å svinge. Det forplanter seg til lufta og til vårt øre. Bildet over viser at vannet er med i svingningene. Jo mer vann og jo større glass, desto dypere er tonen.

Kommentarer/praktiske tips

Noen musikere fester mange glass av ulik størrelse på en plate. De stemmer glassene ved å fylle på mer eller mindre vann sånn at det blir et musikkinstrument. Det er komponert musikk til slike instrumenter.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
    • Fenomener og stoffer
      • utforske fenomener knyttet til luft og lyd, beskrive observasjonene og foreslå forklaringer
  • Etter 7. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • undersøke fenomener knyttet til lyd, hørsel og støy, diskutere observasjonene og forklare hvordan lyd kan skade hørselen

Materialer og utstyr

  • Stettglass
  • Vann