Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • ungdomstrinn 8-10

Tidsbruk

  • 5–15 min

Lysledere

Plast og glassfiber kan lede lys.

Bildet viser en pyntegjenstand der tynne glasstråder blir brukt som lysledere. Endeflatene på glasfibrene lyser opp, som tegn på at trådene leder lyset selv om fibrene er krumme.

Vi har en kort slange­stump av gjennomsiktig plast. Lyset fra lommelykta får enden av den bøyde slangen til å lyse opp. Lyset som trenger inn i slangeveggen, blir speilet av utsida av plasten gang på gang helt til det kommer ut på enden av slangen.

 

Glassfibrene leder lyset fra lampa til fibrenes endeflater Lyset fra lommelykta blir ledet gjennom plasten

Faglig forklaring

Fra lykta kommer lyset inn i plasten (eller glassfiberen). Inne i plastveggen har lyset hele veien praktisk talt samme retning som grenseflata mellom plast og luft. Da får vi det som heter totalrefleksjon. Lyset blir speilet fram og tilbake mellom innvendig og utvendig grenseflate helt til det når den andre enden av slangen.

I de siste to bildene har vi montert slangen og lykta fast sånn at vi kan foto­grafere med og uten vann i slangen. I det første bildet er slangen tom. I det andre er slangen fylt med vann. Da ser vi at vannet også leder lys, fordi lyset blir speilet gang på gang mellom vannet og plasten.

Slangen er tom. Vi ser at plasten lyser opp når vi tenner lampa. Slangen er tom. Vi ser at plasten lyser opp når vi tenner lampa. Slangen er fylt med vann. Vannet lyset også. Slangen er fylt med vann. Vannet lyset også.

 

 

 

Kommentarer/praktiske tips

I datamaskiner og i telefoni brukes det nå lys mer og mer istedenfor elektrisk strøm. Lyset blir da ledet fra sted til sted med tynne glasstråder. I plastslangen blir nokså mye av lyset borte ved hver speiling. Det kommer av at overflata er ujamn. Vi får ikke forsøket til med f.eks. en meterlang slange. Derimot kan en glassfiber være kilometerlang uten at vi merker noe særlig til at lyset blir svekket.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 10. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • gjennomføre forsøk med lys, syn og farger, og beskrive og forklare resultatene

Materialer og utstyr

  • Lommelykt
  • Klar plastslange