Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Ulike leseroller

Ved å gi elevene ulike roller på gruppa når de skal lese en tekst, får elevene konkretisert og forstå det naturfaglige innholdet, og de får være ressurser for hverandre ved at de har ulike innfallsvinkler til teksten. 

Gjennomføring

La elevene jobbe i grupper på tre når de skal lese en tekst. Fortell at elevene skal få ulike roller i lesinga: ordfinner, bildeskaper eller kobler. Forklar hva de ulike rollene innebærer før du gir elevene hver sin rolle:

  1. Ordfinner: Finn ord i teksten som du mener er merkelige, morsomme, vanskelige eller viktige.
  2. Bildeskaper: Beskriv noe i teksten som gjør at du ser for deg et bilde inni hodet ditt.
  3. Kobler: Finn noe i teksten som gjør at du tenker på noe som har hendt deg eller som du har hørt om tidligere.

Del ut teksten til hver elev, og la dem lese teksten ut fra sin rolle. Be dem etterpå dele med hverandre på gruppa hva de fant, så for seg eller tenkte på.

La elevene lese gjennom teksten en gang til.

Aktiviteten er inspirert av Rollekort fra Lesesenteret.

Tema