naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Økt 4: Gramfarging av bakterier
I denne økta engasjeres elevene ved å bruke resultatet av gramfarging til å komme nærmere svaret på hvilke bakterier pasientens prøve inneholder. De som ønsker det kan gjennomføre gramfarging selv. Gramfarging krever ikke avansert laboratorieutstyr eller kjemikalier, men det er ikke alltid lett å tolke innholdet i prøvene for å avgjøre om dere har gram-positive eller gram-negative bakterier i prøvene.
Elevene skal bruke kunnskap om gramfarging til det videre arbeidet med å stille diagnosen til pasienten.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- (gjennomføre gramfarging av bakterier og vurdere om bakteriene er gram-positive eller gram-negative)
- bruke informasjon om symptomer og bakterier til å foreslå diagnose og foreslå behandling
Tidsbruk
Hvordan virker gramfarging? | 10–15 minutter |
Gramfarging, laboratoriearbeid | (20–30 minutter) |
Melding fra laboratoriet | 5–10 minutter |
Gruppearbeid | 30–40 minutter |
TOTALT | 45–90 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
agar
-
antibiotika
-
antibiotikaresistens
-
bakterie
-
bakteriemedium
-
bredspektrede antibiotika
-
CRP (C-reaktivt protein)
-
CRP-prøve
-
diagnose
-
gram-negative (G-) bakterier
-
gram-positive (G+) bakterier
-
gramfarging
-
immunsystem
-
infeksjon
-
multiresistente bakterier
-
normalflora
-
patogene bakterier
-
smalspektrede antibiotika
-
smittekilde
-
smittekjede
-
virus
Forskerspirebegrep
-
bevis
-
hypotese
-
konklusjon