Dybdelæring
Dybdelæring handler om å få elevene til å forstå komplekse sammenhenger og til å overføre kunnskap fra en situasjon til en annen. For å oppnå dybdelæring må elevene få mulighet til å reflektere og sette ord på egne tanker.
Gjennom opplegget skal elevene i samarbeid samle, sammenligne og vurdere informasjon slik at de til slutt kan begrunne sitt valg av produkt. Elevene bruker gjennom praktiske og varierte aktiviteter egne forkunnskaper og erfaringer og får anledning til å relatere fagbegreper og nye ideer til disse. På denne måten organiserer elevene sin egen kunnskap, de vurderer nye ideer og knytter dem til konklusjoner.
Motivasjon og tilpasning
Elevene får i oppdrag å vurdere ulike produkters livsløp og på bakgrunn dette gjøre innkjøpsvalg som kan passe en bedrifts bærekraftige profil. De skal også lage navn og designe en logo som reflekterer bedriftens bærekraftige profil.
Oppdraget skal motivere elevene og tilpasses deres interesser ved at de får mulighet til å velge innen hvilken bransje de vil undersøke produkter.
I økt X finnes et oppdrag som er tilpasset elever som trenger en ekstra utfordring.
Relevans og kontekst
Oppdraget er knyttet til ulike bransjer og yrker og inneholder kreative oppgaver som er relevante for elevenes utdanningsprogram. Elevene skal vurdere livsløpet til klær, kaffe, TV-er eller hårprodukter, produkter som er aktuelle både for utdanningsprogrammet og for elevene personlig.
Progresjon og vurdering
Alle begrepene til utforskinga er synlige i alle øktene, men de begrepene som det jobbes mest med i den enkelte økt er uthevet. Det er viktig å bruke begrepene riktig og at de gjentas ofte samt at elevene utfordres i å bruke fagbegrepene selv. Da blir det en progresjon gjennom utforskinga der begrepsapparatet utvides og de selv klarer å bruke de riktige begrepene.
Læringsmålene til hver økt viser hva elevene skal sitte igjen med etter den enkelte økta. Målene er særlig knyttet til kjerneelementene energi og materie og jorda og livet på jorda. I hver økt legges det opp til en oppsummering som er et godt utgangspunkt for underveisvurdering.
I elevheftet ligger det en progresjonstabell med kjennetegn på måloppnåelse slik at elevene vet hva som forventes av deres produkt og fremføring. Dette kan læreren bruke for å gi tilbakemeldinger og veilede elevene gjennom arbeidet med oppdraget. Progresjonstabellen kan også brukes som støtte til sluttvurdering av elevenes arbeid. Det er viktig at elevene får anledning til å bli kjent med innholdet i tabellen allerede i første økt, slik at de vet hva som er forventet av dem og hva de skal gjøre for å oppnå læringsmålene.
Elevene skal også gjøre en hverandrevurdering av andre gruppers svar på oppdraget. På denne måten får de øve på å vurdere både eget og andres arbeid. Ressurser til hverandrevurdering ligger også i elevheftet.
Språk og kommunikasjon
Det er variasjon mellom muntlige, skriftlige og digitale aktiviteter gjennom hele opplegget. Elevene må bruke naturfaglige begreper både skriftlig og muntlig for å beskrive og diskutere faginnhold, begrunne valg og argumentere for disse. Elevene skal fremstille svaret på oppdraget sitt med begrunnelse på en digital plakat.
Utforskende arbeidsmåter
Utforskende aktiviteter er gjennomgående i hele opplegget. Gjennom digitale nettressurser samler, sammenligner og vurderer elevene mye av informasjonen de trenger for å komme fram til en løsning på oppdraget. Det legges vekt på at elevene gjennom ulike typer gruppeaktiviteter og diskusjoner får tid til å samarbeide om å komme fram til et felles forslag til løsning.