Hopp til hovedinnhold

Introduksjon til opplegget

Dette opplegget er første del av en opplæring i systematisk laboratoriearbeid i biologi 2. Elevene skal bli kjent hvordan biologisk kunnskap kan utvikles. Elevene lærer konkrete teknikker, navn på vanlig utstyr og sentrale strategier før oppgavene etter hvert blir mer åpne – og gradvis stiller større krav til egne gjennomtenkte valg underveis. Ressursene har «basisstoff» som bør være felles for alle i klassen, og forslag til videre løp for elever som trenger større utfordringer.

Oversikt over aktiviteter

Økt 1: Oppstart og forberedelse 

  • Motivering og forberedelse til enzymforsøk

Økt 2: Styrt katalaseforsøk

  • Gjennomføring av forsøket. Elevene undersøker hvordan enzymaktiviteten endrer seg med substratkonsentrasjon.

Økt 3: Bearbeiding av data 

  • Bearbeiding av rådata og presentasjon av resultater i tabell og punktdiagram
  • Oppgaver
  • Nøkkelsetninger
  • Egenvurdering

Innleveringer

  • Tabell med tabelltekst og punktdiagram med tekst
  • Egenvurderingsskjema
  • Nøkkelsetninger