Hopp til hovedinnhold

Progresjonstabeller

Forskerføtter har utarbeidet progresjonstabeller som støtte for vurderingsarbeidet.  Progresjonstabellene beskriver hva som kjennetegner ulike nivåer av elevforståelse: naiv forståelse – begynnende forståelse – god forståelse – over forventet forståelse (se tabell 1), og de tar høyde for at elever uttrykker sin forståelse på forskjellig måte. Ved oppstarten av et tema, en ny enhet, er det forventet at elevene har naiv forståelse. Utover i enheten er det lagt opp til en progresjon av elevenes forståelse og ferdigheter, og du kan overvåke og støtte elevenes læring ved hjelp av progresjonstabellene. Tabellene kan hjelpe deg til å tolke informasjon om elevenes forståelse, og de synliggjør hva elevene trenger av støtte for å komme videre i sin læringsprosess. Progresjonstabellene omfatter læringsmål innenfor naturfaglig kunnskap, naturfaglig vokabular, utforskende arbeidsmåter samt lese- og skrivestrategier og ferdigheter. 

Progresjonstabellene kan også være til hjelp ved sluttvurdering av elevene. For eksempel ved en skriftlig prøve eller presentasjon av resultater fra en utforsking.

Progresjonstabell: Felles