Undervisningsopplegg
Passer for
  • vg1
  • mat og helse
  • naturfag
Tidsbruk
  • 2x2 timer i naturfag
    3 timer på kjøkkenet
    2 timer teoriøkt i råstoff og produksjon

Tomater – en uutnyttet ressurs

Tomat er næringsrikt og inneholder flere stoffer med dokumentert helsefremmende effekt. De siste årene har både utvalget og forbruket av tomater økt enormt. I Norge dyrkes det ca. 10 000 tonn tomater i per år, men flere hundre tonn kastes. Kan vi utnytte denne ressursen bedre?

tomatsorter

I dette undervisningsopplegget skal elevene bli kjent med ulike tomatsorter som finnes på markedet, og hva de ulike egner seg til i matlaging. Det skal gjennomføres prøvesmaking av ulike sorter tomater, og elevene skal finne eller lage oppskrifter på tomatprodukter som skal produseres på kjøkkenet. Tomatene kan også tørkes, og elevene kan beregne vanninnholdet i tomater. Sluttproduktene i opplegget er selvlagede tomatprodukter og en informasjonsbrosjyre.

Læringsmål

  • fortelle hvilke næringsstoffer som finnes i tomater og hvilke helseeffekter som er dokumentert ved å spise tomatprodukter
  • beskrive hvilke ulike tomater som finnes og hva de ulike typene kan brukes til
  • foreslå tiltak for å utnytte tomatressursene i Norge bedre
  • produsere ett eller flere tomatprodukter
  • lage en brosjyre om sitt tomatprodukt

Grunnleggende ferdigheter

Lese: Finne relevant informasjon, lese og forstå det faglige innholdet og trekke ut hovedpunktene.

Skrive: Vurdere fagstoffet og bearbeide det for å lage en skriftlig brosjyre

Regne: Bruke oppskrifter og beregne porsjoner. Beregne vanninnhold i prosent.

Digitale ferdigheter: Bruke nettsider til å finne fagstoff. Være kildekritisk. Kunne framstille skriftlig tekst og tallmateriale som skal ende opp i en brosjyre

Muntlig: Beskrive sitt produkt og «selge» dette til fagjuryen.

Vurdering

Lav måloppnåelse

  • Finner fram til relevant informasjon om tomater og gjengi dette.
  • Planlegger og produserer enkle tomatprodukter og lager varedeklarasjon.

Middels måloppnåelse

  • Viser gode fagkunnskaper og ser sammenheng mellom næringsinnhold i mat og helse.
  • Kan selvstendig planlegge og produsere tomatprodukter og si noe om oppbevaring og holdbarhet.
  • Kommer med forslag til hvordan en kan utnytte tomatressursene. 

Høy måloppnåelse

  • Viser solide fagkunnskaper og bruker faguttrykk presist.
  • Arbeider selvstendig i informasjonsinnhenting og vurderer helseeffekter i forhold til kosthold.
  • Kan drøfte problematikk rundt import, transport og overproduksjon av tomater.
  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
    • Energi og materie (KE69)
    • Kropp og helse (KE71)

    Kompetansemål

    • Vg1 RM
      • drøfte aktuelle helse- og livsstilspørsmål og vurdere pålitelighet i informasjon fra ulike kilder (KM691)
      • gjøre rede for funksjonene til noen næringsstoffer og diskutere hvorfor et variert kosthold er viktig i et helse- og bærekraftsperspektiv (KM692)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)
  • Å kunne skrive (GF2)

Tverrfaglige temaer

  • Folkehelse og livsmestring (TT1)
  • Bærekraftig utvikling (TT3)

Materialer og utstyr

  • ulike typer tomater
  • kniv
  • ovn eller varmeskap
  • vekt
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • antioksidant
    naturlige stoffer som finnes i frukt, bær og grønnsaker og som beskytter mot oksidasjon, f.eks. vitaminene A, E og C
  • beta-karoten
    en kraftig antioksidant og fargestoff (rødt/gult/oransje) som finnes naturlig i fargesterk frukt/grønnsaker (gulrot, søtpotet, brokkoli, spinat m.fl)
  • fett
    viktig næringsstoff som er veldig energirikt
  • karbohydrat
    viktig næringsstoff som er bygd opp av karbon, hydrogen og oksygen, viktig energikilde for kroppen
  • lykopen
    en kraftig antioksidant som tåler oppvarming godt og som har dokumentert virkning mot noen typer kreft
  • oksidasjon
    en reaksjon med oksygen der stoffer som kan være skadelig for cellene frigjøres
  • protein
    viktig næringsstoff som er bygd opp av aminosyrer, viktig for vedlikehold og oppbygging av cellene i kroppen og produksjon av hormoner og enzymer
  • vitamin
    næringsstoff som regulerer kroppens stoffskifte og er nødvendig for kroppens forbrenning av proteiner, karbohydrater, fett og mineraler

Forskerspirebegrep

  • drøfte
    å se en sak fra flere sider og diskutere konsekvenser/løsninger

Nettressurser

Forsøk og praktisk arbeid

Introduksjon og smaksprøver

Elevene skal bli kjent med ulike typer tomater, hvor de produseres og hvilke næringsstoffer de inneholder.

Elevene skriver først ned individuelt: Hvilke ulike tomattyper vet du om?

Skriv opp på tavla alle tomattypene som elevene har kommet på.

Klasetomater. Klasetomater.

Prøvesmaking

Fyll inn i skjemaet «rangering av tomater» de tomattypene som du har fått tak i – før du kopierer og deler ut til elevene. 

Be elevene om å dele tomatene i to og studere og smake på de ulike tomatene. Oppdrag: Beskriv utseende og smak så godt som mulig. Hvilke typer tomater likte dere best? Ranger i rekkefølge. Hva tror dere tomater inneholder? Hvor tror dere tomatene kommer fra?

La så gruppene presentere for hverandre. Har alle samme beskrivelse og rangering?

Diskuter i plenum: Hvorfor importerer vi tomater fra Sør-Europa? Produserer vi tomater i Norge hele året?

Ulike tomatsorter. Ulike tomatsorter.

Grunnleggende ferdigheter

Muntlige ferdigheter: Her skal elevene beskrive, lytte, dele og utvikle kunnskap med naturfaglig innhold. 

Materialer og utstyr

  • ulike typer tomater
  • kniv
Forsøk og praktisk arbeid

Hva består tomater av?

I denne økta skal det settes i gang en tørkeprosess for å finne vanninnholdet i tomater samtidig som elevene arbeider med fagstoff om tomater.

Hvor mye vann inneholder tomater? La elevene diskutere i smågrupper og skrive ned sin hypotese.

klase tomater

Sett i gang forsøk med tørking av tomater etter denne prosedyren:

  • sett ovnen på 100–110 ⁰C
  • vei tomatene og noter massen
  • del tomatene i to og legg de i ovnen
  • la de tørke i ovnen i 5–8 timer
  • vei tomatene
  • beregn svinnet

Spør elevene: Hva tror dere svinnet består av? Be dem sammenligne resultatet med matvaretabellen. Sjekk også i matvaretabellen hva mer tomatene består av. 

Når tørkeprosessen er satt i gang, gi hver elev en artikkel de skal lese. Halvparten av elevene får artikkelen Frå svinn til saus og helsekost og resten av elevene får artikkelen Tomat og brokkoli mot prostatakreft. Be elevene om å skaffe seg et overblikk av artikkelen ved å se på bildene, lese ingressen, lese tittel og overskrifter. Hva tror dere artikkelen handler om? Underveis når de leser, skal elevene streke under ord som de ikke forstår og notere viktige poenger i artikkelen. Etter at de har lest artikkelen, skal de vurdere om innholdet i artikkelen stemte med det de trodde før de leste den. Var det noe som var overraskende?

Sett elevene sammen to og to eller i smågrupper (der begge artiklene er representert), og la elevene fortelle hverandre etter tur innholdet i «sin» artikkel. De kan også diskutere og prøve å forklare de vanskelige begrepene.

I plenum: Oppsummer hva de to artiklene handlet om og forklar begrepene som elevene syntes var vanskelige.

 

Grunnleggende ferdigheter

Lese: Elevene skal lese en artikkel, forstå innholdet og forberede seg til å formidle innholdet til noen som ikke har lest samme artikkel.

Muntlig aktivitet: Elevene skal gjengi innholdet i artikkelen til en elev som ikke har lest den, og forberede seg på å svare på eventuelle spørsmål.

Materialer og utstyr

  • ovn eller varmeskap
  • tomater
  • vekt
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • antioksidant
    naturlige stoffer som finnes i frukt, bær og grønnsaker og som beskytter mot oksidasjon, f.eks. vitaminene A, E og C
  • beta-karoten
    en kraftig antioksidant og fargestoff (rødt/gult/oransje) som finnes naturlig i fargesterk frukt/grønnsaker (gulrot, søtpotet, brokkoli, spinat m.fl)
  • fett
    viktig næringsstoff som er veldig energirikt
  • karbohydrater
    energirike organiske stoffer som er viktig energikilde for kroppen
    I mat omfatter karbohydratene kostfiber, stivelse og ulike sukkerarter.
  • lykopen
    en kraftig antioksidant som tåler oppvarming godt og som har dokumentert virkning mot noen typer kreft
  • oksidasjon
    en reaksjon med oksygen der stoffer som kan være skadelig for cellene frigjøres
  • protein
    viktig næringsstoff som er bygd opp av aminosyrer, viktig for vedlikehold og oppbygging av cellene i kroppen og produksjon av hormoner og enzymer
  • vitamin
    næringsstoff som regulerer kroppens stoffskifte og er nødvendig for kroppens forbrenning av proteiner, karbohydrater, fett og mineraler

Nettressurser

(matvaretabellen.no)
Forsøk og praktisk arbeid

Hva kan vi bruke tomater til?

Her skal elevene planlegge produksjon av to tomatprodukter.

Start med en plenumsdiskusjon:

  • Hva bruker vi tomater til?
  • Hva kan vi lage av tomater?
  • I en periode med overproduksjon av tomater, hvordan kan vi bearbeide og ta vare på tomatene?

Elevene skal velge to ulike produkter som kan lages av tomater. 

Kravene til produktene:

  • Lag produkter som skal kunne oppbevares ei stund.
  • Bruk «overskuddstomater» til å lage noe som ellers hadde blitt kjøpt som helfabrikata.

Elevene skal finne eller lage oppskrift, planlegge produksjonsprosessen og lage varedeklarasjon og etikett.

Laging av ketchup, tomatsuppe, salsa og taco.

  • krydder i morter
  • lage ketchup
  • tomatsuppe
  • produsere salsa
  • salsa
  • taco

Grunnleggende ferdigheter

Lese: Finne relevant informasjon, lese og forstå det faglige innholdet og trekke ut hovedpunktene.

Regne: Bruke oppskrifter og beregne porsjoner.

Digitale ferdigheter: Bruke nettsider til å finne fagstoff. Være kildekritisk. Kunne framstille skriftlig tekst og tallmateriale som skal ende opp i en brosjyre

Forsøk og praktisk arbeid

Lag en brosjyre om ditt tomatprodukt

Her skal elevene lage en salgsbrosjyre av sitt tomatprodukt.

Den kan inneholde: 

  • næringsinnhold i tomater
  • helsefakta om tomater
  • oppskrifter
  • bilder
  • hvorfor skal kunden kjøpe «ditt» produkt?

ELLER

De kan lage en kampanjebrosjyre: Nå må det bli slutt på å kaste norske tomater!

Den kan inneholde:

  • effekter av transport
  • hvor mye energi bruker et drivhus?
  • informasjon om kortreist mat/importerte varer
  • ideer til produkter/konservering av tomater
  • bilder
  • slagord
  • hvorfor velge norsk?

salsa

Grunnleggende ferdigheter

Lese: Finne relevant informasjon, lese og forstå det faglige innholdet og trekke ut hovedpunktene.

Skrive: Vurdere fagstoffet og bearbeide det for å lage en skriftlig brosjyre.

Digitale ferdigheter: Bruke nettsider til å finne fagstoff. Være kildekritisk. Kunne framstille skriftlig tekst og tallmateriale som skal ende opp i en brosjyre.

Muntlig: Beskrive sitt produkt og «selge» dette til fagjuryen.

Vurdering

Lav måloppnåelse

  • Finner fram til relevant informasjon om tomater og gjengi dette.
  • Planlegger og produserer enkle tomatprodukter og lager varedeklarasjon.

Middels måloppnåelse

  • Viser gode fagkunnskaper og ser sammenheng mellom næringsinnhold i mat og helse.
  • Kan selvstendig planlegge og produsere tomatprodukter og si noe om oppbevaring og holdbarhet.
  • Kommer med forslag til hvordan en kan utnytte tomatressursene.

Høy måloppnåelse

  • Viser solide fagkunnskaper og bruker faguttrykk presist.
  • Arbeider selvstendig i informasjonsinnhenting og vurderer helseeffekter i forhold til kosthold.
  • Kan drøfte problematikk rundt import, transport og overproduksjon av tomater.