Diskusjonsoppgave

Passer for

  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10
  • vg1

Er energi gratis?

Kva for kostnadar har energiutvinning?

 

3.7 Er energi gratis NN

Vis grubleteikninga til elevane. PDF: bokmål nynorsk

Les høgt dei ulike utsegnene eller la elevane lese dei sjølve. 

Bruk  tenk-par-del  der kvar enkelt elev først tenker gjennom kven han/ho er mest einig med. La dei så fortelje kvarandre to og to kva dei tenker. Be dei om å grunngi kvifor dei tenker som dei gjer. La til slutt nokre av elevane fortelje heile klassen kva dei snakka om. 

Spør: Kva meiner vi med gratis energi? La elevane gjere eit google-søk på «vindturbin», «vannturbin», «kjernekraftverk» og «biogass» for å finne ut kvar energien kjem frå og kva som skjer med han. Be dei fylle informasjonen dei finn inn i ein tabell. Spør: Kva betyr fornybar og ikkje-fornybar energi? Korleis heng desse saman med klimaendringar?

Be elevane lage ein oversikt over fordelar og ulempar med ulike måtar å produsere elektrisitet. Dei kan bruke nettstadar som fornybar.no og Pracital Action for å finne ut korleis dei kan velje den beste varianten av fornybar energi. 

 

Faglig forklaring

Å gjere energi tilgjengeleg slik at vi kan bruke han, vil alltid koste noko, også om vi brukar naturressursar. Vindturbinar er dyre å bygge og må vere solide for å tole vêret. Det er dyrt å bygge vassdammar for vasskraft, og desse må vere solide for å halde tilbake vatnet. Biogass krev lufttette tankar for å bryte ned avfallet. Også solcellepanel er dyre å installere. Alle desse naturressursane kan gi oss energi, men det kostar å produsere. Kjernekraftverk er veldig dyre å bygge slik at dei er sikre. Radioaktivt avfall er radioaktivt i tusenvis av år og krev god lagring. I nokre avsidesliggande område er fornybar energiproduksjon i småskala det einaste som er tilgjengeleg.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 7. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • gjøre rede for bruken av noen energikilder før og nå, og innhente informasjon og statistikk fra ulike kilder for å beskrive og diskutere mulige konsekvenser av energibruken for miljøet lokalt og globalt
  • Etter 10. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • forklare hvordan vi kan produsere elektrisk energi fra fornybare og ikke-fornybare energikilder, og diskutere hvilke miljøeffekter som følger med ulike måter å produsere energi på
  • Etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram
    • Bærekraftig utvikling
      • kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som kan bidra til bærekraftig forbruksmønster
    • Energi for framtiden
      • gjøre rede for forskjellen mellom energikilder og energibærere og en aktuell energibærer for framtiden
  • Etter Vg1 - yrkesfaglige utdanningsprogram
    • Bærekraftig utvikling
      • kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som kan bidra til bærekraftig forbruksmønster
  • Etter Vg3 - påbygging til generell studiekompetanse
    • Energi for framtiden
      • gjøre rede for forskjellen mellom energikilder og energibærere og en aktuell energibærer for framtiden

Nettressurser

(practicalaction.org)