Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 3-4

Fenomener på himmelen

Finn ut hvor høyt over jorda ulike fenomener finnes og lage en modell om størrelsesforholdene mellom fenomenene og jorda.

  1. Diskuter hva dere kan se ”på himmelen” eller når dere ser opp. Skriv fenomenene opp på tavla etter hvert som de dukker opp. Ta gjerne med ”fenomener” som fugler, fly helikoptre osv. Pass på at skyer, meteorer/stjerneskudd, nordlys, satellitter og månen kommer med.
  2. Tegn fenomenene eller lage små modeller av dem.
  3. Legg et stort norgeskart med kjent målestokk på gulvet foran en vegg.
  4. Heng opp tegningene/modellene i den høyden dere tror de skal være i forhold til kartet. Hvor høyt flyr vanlige fly? Hvor høyt kan fly gå? Hvilken fugl fl yr høyest, og hvor høyt flyr den? Hvor høyt går satellitter? Osv.
  5. Diskuter om høydene kan være rett. Hvor mye av Norge ser dere om dere ser ut av vinduet på et rutefl y? Kan det stemme at flyet da skal være så høyt i forhold til Norgeskartet?
  6. Finn ut hva som er virkelig høyde til fenomenene, og regn ut hva som er riktig høyde i modellen. Oppsummer i fellesskap og fi nn ut om noen fenomener var hengt for høyt eller lavt.

Modell av fenomener på himmelen Modell av fenomener på himmelen

Kommentarer/praktiske tips

Høyder til utvalgte ”fenomener”

Fenomen Høyde over bakken i km
Regnbue 0-1
Regnskyer 1
Fjærskyer 7
Svane 9
Helikopter 8
Passasjerfly 10
Nordlys, nedre grense 90
Meteorer (der de fleste brenner opp) 100
Den internasjonale romstasjonen 330
Nordlys, øvre grense 400
Satellitter 400
Geostasjonære satellitter 35 700
Månen 384 400

 

Her er det store muligheter for regning med forhold og målestokk, i tillegg til at elevene får et innblikk i hva de kan se på himmelen eller over seg. Her vil det også være mulig å gå inn på de enkelte fenomenene, fra vær og regnbuer til nordlys, meteoritter, planeter, stjerner, med mer. Elevene kan regne ut avstanden selv eller ved å bruke et regneark (Excel) som læreren lager på forhånd. Bruk gjerne en kunst- og håndverktime til å lage modeller eller tegninger av fenomenene.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • gjenkjenne og utpeke noen stjernebilder, og gjengi og samtale om myter og sagn knyttet til stjernehimmelen og nordlys i samisk og norsk tradisjon

Materialer og utstyr

  • norgeskart for eksempel 4 m langt
  • tegneark
  • fargeblyanter
  • eventuelt materiale til å lage modeller