Forsøk og praktisk arbeid

Hvor

  • Ute

Passer for

  • barnetrinn 1-2

Se på månen med kikkert

Dere kan studere månen med det blotte øye. Men med en kikkert, kan dere se flere detaljer.

Månen og jorda sett fra ISS Månen og jorda sett fra ISS

Gå ut og studer månen:

  • Beskriv hva dere ser. Lag gjerne en tegning.
  • Kan dere se fjell og daler? Eller ser overflaten helt flat ut?
  • Hvilken forskjell ser dere med og uten kikkert?
  • Når er det best å observere månens overflate?
  • Bruk et månekart og se om dere finner igjen områder fra kartet på månen.

Faglig forklaring

Kratere

Lyse områder på månen er gamle kratere med fjell rundt. Grunnen til at det er flere synlige kratere på månen enn på jorda, er at jorda i motsetning til månen har atmosfære. Atmosfæren gjør at de fleste meteoritter brenner opp før de når ned til bakken, og at vi har vind og nedbør slik at erosjon skjuler kratere over tid.

Hav

For flere hundre år siden trodde astronomer at de mørke områdene på overflaten var hav. I dag vet vi at det er lava som strømmet ut av overflaten etter at meteoritter kolliderte med månen.

Månens forside og bakside

På forsiden av månen er det mange hav, mens det er mest kratere på baksiden. Denne forskjellen skyldes at meteoritter har kollidert med baksiden av månen. Kollisjonene var så kraftige at lava strømmet ut på forsiden og dannet hav.

Kommentarer/praktiske tips

Det er lettere å se strukturer på månen når det ikke er fullmåne. Ved økende og minkende måne danner kraterne skygger og det er lettere å studere overflaten.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Forskerspiren
      • beskrive, illustrere og samtale om egne observasjoner fra forsøk og fra naturen
    • Fenomener og stoffer
      • beskrive og illustrere hvordan jorda, månen og sola beveger seg i forhold til hverandre, og fortelle om årstider, døgn og månefaser

Materialer og utstyr

  • kikkert
  • papir
  • blyanter
  • månekart

Bakgrunnsstoff

Vedlegg