Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 1-2

Tidsbruk

  • Oppstart ca. 30 minutter. Deretter 10 minutter hver dag i 2 uker.

Dyrk en alligator

Ved å ”dyrke” en alligator som sveller når den kommer i vann, kan dere gjøre spennende målinger og få trening med tall.

  1. Observer og beskriv alligatoren. Foreta en del målinger. Mål for eksempel lengden, noter farge og mykhet. Ta gjerne bilde av den.
  2. Hva tror dere vil skje hvis vi legger aligatoren i vann? Skriv opp forslagene/hypotesene på tavla.
  3. Legg alligatoren i vann og test ut om de forskjellige hypotesene er riktige: Gjenta observasjonene fra punkt 1 regelmessig de neste to ukene. Noter observasjonene i forskerboka og på tavla. Husk å skriv dato. Kanskje dere også vil tegne alligatoren med farge?
  4. Hvilke av hypotsene stemte med observasjonene? Lag en framstilling med tidsakse som viser utviklingen. Når slutter alligatoren å vokse?
  5. Hva skjer hvis dere tar alligatoren opp av vannet og lar den tørke?
  6. Hva skjer hvis vi legger en alligator en uke i vann og deretter en uke i saltvann?

Faglig forklaring

Alligatoren er laget av et stoff som har stor evne til å suge til seg vann. Lignende stoffer finnes for eksempel i bleier.

Legger dere alligatoren i saltvann, vil den krympe på grunn av at vannet går ut av alligatoren (osmose).

Kommentarer/praktiske tips

Aktiviteten er godt egnet til å få trening i å jobbe med hypoteser fordi den praktiske biten og målingene er enkel å gjennomføre. Den er testet ut på barn fra 1.-3.-trinn med god respons.

Noen forslag til hypotser kan være:

  • den blir levende
  • den vokser
  • den blir mykere
  • den skifter farge

For eldre elever kan det også være interessant å måle omkrets rundt magen, veie den og forsøke å finne volumet til alligatoren ved å senke den ned i vann. Legger dere den på et rutepapir, kan dere også studere arealet til alligatoren.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Forskerspiren
      • beskrive, illustrere og samtale om egne observasjoner fra forsøk og fra naturen
    • Fenomener og stoffer
      • gjøre forsøk med vann og lys og samtale om observasjonene

Materialer og utstyr

Til hver gruppe

  • alligator
  • balje
  • linjal eller målebånd
  • tavle
  • eventuelt digitalt kamera
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • Osmose