naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
    Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland 
    Personvernerklæring
    Tilgjengelegheitserklæring
    
        
             Forsøk og praktisk arbeid
        
      
              Passer for
      - barnetrinn 3-4
 - barnetrinn 5-7
 
Kuldetilpassing
Hensikten med dette forsøket er å undersøke hvordan salt og sukker blandet med vann påvirker frysepunktet til vann.
For å overleve i det iskalde Sørishavet, er noen av dyrene som lever der spesialtilpasset omgivelsene. Et eksempel er den antarktiske isfisken som har et antifrysestoff i blodet. Det gjør det mulig for den å overleve i det kalde havområdet.
Framgangsmåte for elever:
- Jobb i grupper på 4.
 - Merk koppene med A, B og C. Fyll her kopp ca ¼ full med vann.
 - Tilsett 1 ss salt i kopp A og 1 ss sukker i kopp B. Kopp C er kontroll/blindprøve.
- Hvilken av de tre løsningene tror du kommer til å fryse først?
 - Begrunn svaret ditt.
 - Sett koppene i fryseren og sjekk dem hvert kvarter til alle tre har frosset.
 
 - Stemmer antakelsen deres med resultatene? Forsøk å forklare resultatene.
 - Hvordan tror du økt salt eller sukkerinnhold i cellene kan hjelpe dyr i Antarktis til å tilpasse seg det iskalde miljøet?
 - Gi noen eksempler på hva vi mennesker bruker frostvæske til.
 - Noen av dyrene i Antarktis har stoffer som minner om frostvæske i cellene sine. Hvordan hjelper dette dem til å takle kulden?
 - Finn noen andre eksempler på hvordan dyr som lever i Antarktis (eller Arktis) er tilpasset det kalde miljøet.
 - Hva gjør vi mennesker for å beskytte oss mot kaldt vær?
 
Materialer og utstyr
- tre plastbegre
 - vann
 - salt
 - sukker
 - teskje
 - fryser
 - termometer
 - elevarket "Kuldetilpassing"