Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7

Jodprøve

Ta jodprøve på sukker, salt, potetmel og natron.
Jente som blander stoffer Et av disse fire stoffene reagerer spesielt på jod. Hva kan dere gjøre for å finne ut hvilket stoff som reagerer? Hvordan kan dere framstille resultatet av undersøkelsen slik at det er lett for andre å forstå hva dere har funnet ut?

Jod er en indiaktor for stivelse. Gå på stivelsesjakt. Hva kan dere gjøre for å finne ut om stoffene rundt dere inneholder stivelse? Legg en plan for hvordan dere vil undersøke det. Del erfaringene med hverandre neste gang dere møtes. Kanskje kan dere låne dråpetelleren med jodløsning med hjem?

Dette er en omvendt oppgave: Tenk at dere finner en gammel flaske i et medisinskap. Den har mistet etiketten slik at dere ikke kan lese hva som er i flaske, men dere tror det er jod. Hva kan dere gjøre for å finne det ut sikkert?

Faglig forklaring

Stivelsemolekylene er veldig store. Disse molekylene kan vri seg og danne en sprial med et hulrom inni. Nesten som et ”rør”. Når jodløsning gir blåfarge med stivelse, er det fordi jod legger seg inni stivelsespiralen, og stoffet som blir dannet er blåfarget.

Grunnstoffet jod har kjemisk tegn I. Jod er utbredt i naturen og forekommer i fjell, jord, sjøvann og tang og tare. Jodmolekylet har kjemisk formel I2.

Både jodkrystaller og jodgass er mørk fiolett. Det finnes ikke flytende jod fordi stoffet sublimerer. Å sublimere vil si at stoffet går direkte fra fast stoff til gass ved oppvarming.

Små mengder jod er livsnødvendig for mennesker. Jod er viktig for normalt stoffskiftet og stoffet inngår i skoldkjertelhormonene. Mangel på jod kan føre til sykdommer som for eksempel struma. Normalt dagsbehov er ca 0,1 mg for et voksent menneske.

Kommentarer/praktiske tips

Jodløsning kan du kjøpe på apoteket. Det kalles jodspiritus fordi jod er løst i sprit. En liten flaske på 10 mL varer lenge. Ta noen dråper av løsningen og bland ut med vann til en lys gul blanding. Prøv den ut på stivelse før du bruker den, slik at du ser at den gir passe blåfarge. Jodløsning påvirkes av lys og luft, derfor bør du blande den ut rett før du skal bruke den.

Det er farlig å få i seg for mye jod, så derfor må ikke elevene smake på jod når de eksperimenterer.

NB! Papir innholder stivelse. Papir som ikke innholder blekemiddel vil bli blått, derfor kan ikke prøven ligge på papir når elevene drypper jod på den. .

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
      • bruke måleinstrumenter, systematisere data, vurdere om resultatene er rimelige, og presentere dem med eller uten digitale hjelpemidler
    • Fenomener og stoffer
      • gjennomføre forsøk som viser at stoffer og stoffblandinger kan endre karakter når de blir utsatt for ulike påvirkninger
  • Etter 7. årstrinn
    • Forskerspiren
      • formulere naturfaglige spørsmål om noe eleven lurer på, foreslå mulige forklaringer, lage en plan og gjennomføre undersøkelser
    • Fenomener og stoffer
      • gjennomføre forsøk med ulike kjemiske reaksjoner og beskrive hva som kjennetegner dem

Materialer og utstyr

Til hver elev/elevgruppe:

  • 4 bokser med sukker, salt, potetmel, natron. Det skal stå navn på stoffene utenpå boksene.
  • 4 teskjeer, en i hver boks
  • 4 rene begre eller glass
  • dråpeflaske med jodløsning