Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 5-7

Tidsbruk

  • Oppstart 2 timer, oppfølging 10-15 minutter daglig eller annen hver dag i 1-2 uker.

Spirende bønnestengler

Mål: Å bli bevisst at planter trenger vann, lys og luft. Å få trening i å måle og plotte resultatene i et diagram.

 

Spireforsøk

 

  1. Hvis dere har eksperimentert en stund, kan det kanskje være en ide å starte med å spørre om hvilke forskeregenskaper de har trent på så langt: De har kanskje diskutert, tenkt, eksperimentert, skrevet, lest, brukt tabell etc. Hvis de er i gang med treprosjektet, må de også bruke tid, være tålmodige og bruke øynene godt. Dagens eksperiment krever noe av det samme. De må bruke øynene, og de må bruke litt tid, i hvert fall en uke eller to.
  2. Ta frem bønnefrøene. Hva trenger disse frøene for å spire? Trenger de vann? Trenger de luft? Trenger de lys? Hvordan kan vi teste ut hva et frø trenger?
  3. Diskuter dere frem til en strategi. Utgangspunktet er kanskje at noen frø får alt, dvs. lys, luft og vann. Hva skjer hvis dere tar vekk lys? Hva skjer hvis dere tar vekk vann? Hva skjer hvis dere tar vekk luft?
  4. Elevene jobber i grupper: Hver gruppe setter opp følgende spireforsøk i flaskebunner/syltetøyglass:
    • En med alt, dvs lys, luft og fuktet papir
    • En tilsvarende flaske som pakkes inn i folie.
    • En tilsvarende flaske uten vann.
    • En tilsvarende flaske hvor lufttilførselen stenges av med flere lag plastfolie eller med lokkene til glassene. Folien tapes fast slik at det blir helt tett.
  5. I alle glassene legger dere 2 frø. Sett glassene i en vinduskarm. Dermed får de lik temperatur. (hvis noen nå også har foreslått å teste ut temperaturen, får dere sette opp ett glass som har alt, men som plasseres kaldt med tilgang til lys hvis dere har mulighet for det).
  6. Hver dag fremover kan dere følge med på hvordan bønneplanten vokser. Antagelig er det mest praktisk at hele klassen velger seg ut fire flasker som de måler på i fellesskap. Dere kan velge å måle på det frøet som spirer best.
  7. Resultatene plotter dere inn i diagrammet. Her kan det være en ide å plotte de ulike flaskene med forskjellige farger slik at dere kan se forskjellene. Da måler dere lengden på spirene i centimeter og plotter resultatet ved riktig dag. I begynnelsen vil det antagelig ikke skje noe med bønneplanten, så da må dere plotte den lengden selve frøet har.
  8. Hva finner dere ut om hva et frø trenger for å spire ved å følge disse frøene i 1-2 uker.

Faglig forklaring

Hva du kan fortelle:

Når frøet begynner å spire, går det raskt, så da må de følge godt med. Da er det også moro å se hva som blir rot og hva som blir stilk.

Faglig forklaring (kan inneholde bilder, lister, hevet/senket skrift, inntrykk): Planter trenger vann, lys og luft. I flasken uten tilgang på ny luft, vil det antageligvis bli litt spiring ved hjelp av luften som finnes der, men så stopper det hele opp. I flasken hvor det ikke er lys, vil antageligvis også spiringen starte, fordi frøet selv har energi lagret inni seg. Men spiren vil ikke kunne lage ny energi fra lys. Derfor stopper det hele opp. I flasken uten vann, vil det ikke skje noe som helst. Alt liv er avhengig av vann.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 7. årstrinn
    • Forskerspiren
      • formulere naturfaglige spørsmål om noe eleven lurer på, foreslå mulige forklaringer, lage en plan og gjennomføre undersøkelser
      • samtale om hvorfor det i naturvitenskapen er viktig å lage og teste hypoteser ved systematiske observasjoner og forsøk, og hvorfor det er viktig å sammenligne resultater
    • Mangfold i naturen
      • undersøke og diskutere noen faktorer som kan påvirke frøspiring og vekst hos planter

Materialer og utstyr

  • En pose med ferske bønnefrø fra en butikk, gjerne noen litt spennende store frø fra en grønnsaksbutikk. Sjekk først hjemme at de spirer.
  • To ruller med tørkepapir
  • Syltetøyglass med lokk eller nederste del av 1.5 liters brusflasker. Hvis alle elvene har med en slik beholder hver, burde det være nok.
  • Fat/glass/boller til å fukte papiret i
  • Aluminiumsfolie hvis du ikke kan sette noen beholdere i en mørk eske med lufting
  • Tape
  • Plastfolie hvis du ikke bruker glass med lokk