Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 1-2

Tidsbruk

  • 1-2 timer. Dessuten må elevene få tid til å beundre resultatet, kanskje vise det frem også.

Krystallhager

Elevene skal bli kjent med hva krystaller er og dyrke frem krystaller i en liten ”hage”. Samtidig får elevene erfaring i å blande sammen ulike ingredienser og bruke briller og hansker.
  1. Krystallhage Har de hørt om krystaller før? Er et noen som har sett en krystall? Spør og diskuter.
  2. Hvor finnes det krystaller? La de lese grubletegningen og diskutere påstand etter påstand. Nå skal vi undersøke om det er mulig å dyrke krystaller selv ved å lage en krystallhage. Vi skal lage krystallblandinger som vi skal helle over krystallhagen. Vil det vokse frem krystaller?
  3. Først må elevene lage en hage av materialer som krystallene kan vokse frem på. Det er slikt som grillkull, svamper, bark, steiner, aluminiumsfolie, papirhåndklær. De kan enten selv jobbe i hver sin iskremboks, eller jobbe sammen med større kar (vi anbefaler grupper på 3-4 barn som samarbeider om en større hage).
  4. Når hagene er klare, er tiden inne for å så krystallvann over dem.
  5. Oppskriften er som følger:
    • 4 spiseskjeer vann
    • 3 spiseskjeer salt
    • 3 spiseskjeer tøymykner, gjerne med farge
  6. Alle tar på hansker og briller og stiller seg i kø for å blande i egne glass. De bruker en skje til å røre med. Læreren blander inn salmiakken.
  7. De går så tilbake til hagene sine og legger blandingen forsiktig på de ulike tingene i hagen med skjeen. Nesten alt i hagen bør være dekket av krystallvann. Antageligvis må de blande 2-3 ganger hver. Da kan det være fint å bytte til en tøymykner med en annen farge.
  8. Deretter må hagene stå og tørke i minst 1 uke eller mer. De må stå i et rom hvor ingen har undervisning, for de lukter ganske intenst av salmiakk og parfyme.
  9. Se deretter på hagene. Har det blitt krystaller?
  10. Har dere bygget skjelettdyr til fantasiplantere, kan kanskje de flytte inn i hagene.
  11. Til slutt kan dere kanskje lage en utstilling for foreldre eller andre på skolen?

 

En ferdig krystallhage

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Forskerspiren
      • beskrive, illustrere og samtale om egne observasjoner fra forsøk og fra naturen
    • Fenomener og stoffer
      • gjøre forsøk med vann og lys og samtale om observasjonene

Materialer og utstyr

  • Alle får beskjed om å ta med materiale som kan brukes til å bygge hagene, dvs. grillkull, svamper, bark, steiner, aluminiumsfolie og papirhåndklær
  • Beholdere til å lage hagene i. Det kan f.eks. være iskrembokser, boller eller plasthyller fra Ikea hvis flere skal jobbe sammen om en hage
  • Et rom hvor hagene kan stå og tørke uten å sjenere noen
  • Minst 4 kilo salt, 1 kg per gruppe
  • Tøymykner, 2-4 flasker med forskjellige farger
  • Plastkopper til å blande i, 1 per elev
  • Noen aviser til ha under de ulike ingrediensene
  • Spiseskjeer til å røre med og ta løsninger med
  • Briller til alle