Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • ungdomstrinn 8-10

Instrument som måler akselerasjon

Vi kan bruke et trappetroll til å måle akselerasjonen i vertikal retning.

Slik gjør du:

  1. Først må du finne lengden du trenger på hyssingen: Hold trappetrollet i den ene enden, og la tyngden strekke ut trappetrollet. Mål  lengden på trappetrollet nå.
  2. Klipp til en hyssing som er ca. 5 ganger så lang som den lengden du nettopp målte, og fest hyssingen til den ene enden av trappetrollet.
  3. Hyssingen skal ha fire knuter som skal knyttes med en bestemt avstand mellom dem. Knutene må være godt synlige. For å finne ut hvor du skal knytte den øverste knuten, gjør du slik: Hold trappetrollet i den ene enden og la tyngden strekke ut trappetrollet. Ved den nederste enden av trappetrollet knytter du den første knuten. Fargelegg knuten med en tusj slik at den blir godt synlig.
  4. For å finne ut hvor du skal knytte de andre knutene gjør du slik: Mål lengden til trappetrollet når dette ikke er strukket. Ta lengden du fant i pkt 1 og trekk fra lengden til trappetrollet når dette ikke er utstrekt.
  5. Knytt nå tre knuter til på hyssingen. Avstanden mellom knutene skal være lik den avstanden du fant i pkt 4.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 10. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • gjøre rede for begrepene fart og akselerasjon, måle størrelsene med enkle hjelpemidler og gi eksempler på hvordan kraft er knyttet til akselerasjon

Materialer og utstyr

  • trappetroll