naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- barnetrinn 3-4
- barnetrinn 5-7
- ungdomstrinn 8-10
Morellmysteriet: Hvem er den skyldige?
I denne økta skal elevene bruke kart over skolens nærmiljø og finne informasjon for å løse morellmysteriet. Målet med økta er å lære om naturmangfold og rødlista arter.
Forberedelse
Finn et kart (for eksempel fra Google Maps) over skolens nærområde, og sett det inn i koordinatsystemet i elevarket (side 2).
Velg hvor de seks postene skal plasseres ute, og finn koordinatene for postene på kartet. Skriv disse inn på hver post, samt i tabellen i elevarket (side 1).
Skriv ut postene (ev. laminer dem): bokmål | nynorsk, og heng dem opp på de valgte stedene ute.
Elevene skal jobbe i grupper på tre. Skriv ut til hver gruppe:
I tillegg trenger de noe å skrive med.
Gjør deg kjent med presentasjonen som skal brukes i etterarbeidet:
Se gjennom filmene til etterarbeidet:
- Sort sol – når stære i titusindvis flyver solen sort (3:03)
- Hvorfor trenger vi naturmangfold? (1:39)
Ekstra ressurser til lærer:
Rødlista – hva, hvem, hvorfor?
Fuglearter + bygging av fuglekasse
Ute, 30 min
Samle elevene i halvsirkel. Les høyt historien om morellene for elevene:
Det var en solrik sommerdag i byen Kvitrendeby, og herr og fru Granlien hadde ventet tålmodig på at morellene i hagen skulle modne. Morelltreet sto der stolt og frodig, grenene bøyde seg forsiktig under vekten av de saftige, røde bærene. De hadde telt dagene til de endelig kunne smake på årets avling. Men en morgen, idet de tråkket ut på verandaen for å nyte sin varme kaffe, ble de møtt av et sjokkerende syn. Morelltreet, som hadde vært fullt av fristende bær dagen før, var nå strippet for nærmest hver eneste morell.
«Å nei, se på dette! Noen har spist alle morellene våre,» sukket fru Granlien. Herr Granlien, en ivrig amatørfugleentusiast og detektiv i hjertet, var fast bestemt på å finne ut hvilken fugl som kunne ha gjort dette. Men som for så mange andre gamle mennesker så hadde alderen satt sine spor: Herr Granlien er dårlig til beins og fru Granlien ser dårlig. Så de trenger vår hjelp for å finne den skyldige!
Del elevene i grupper på tre. Fortell dem at de nå skal få oversikt over de mistenkte, og de skal prøve å finne ut hvem som er den skyldige.
Fortell dem at rundt på skolens nærområde finner de seks ledetråder med informasjon. Hver ledetråd har en koordinat som angir hvor på kartet de finner dem. De skal bruke det de vet om de ulike fuglene, det de kan se på bildet og informasjonen på fugleatlaset. Presiser at de kanskje ikke kan finne ut hvem som er den skyldige før de kommer inn etterpå, så det kan være lurt å skrive ned ledetrådene underveis.
Gi elevene to minutter før de starter til å se på kartet og finne ut hvor de skal lete. Send av gårde gruppene med 30 sekunders mellomrom, og si at de må være tilbake om 15 minutter.
Når elevene igjen er samlet, spør dem om hvem de tror den mistenkte er og hvorfor. Ikke avslør svaret.
Etterarbeid, 30 min
Åpne presentasjonen, og gå i fellesskap gjennom skjemaet med ledetrådene og de mistenkte for å finne ut av det er stæren som skyldig. Vis deretter informasjon om stæren, lytt til stærens sang og se filmen om stærens dans.
Fortell om Rødlista og truede arter. La elevene se filmen om naturmangfold (1:39) mens de tenker over: Hvorfor er noen arter truet og hvorfor er det et problem at noen arter dør ut?
Avslutt med å prate om hva vi kan gjøre for å bevare stæren.
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kjerneelement
- Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
- Jorda og livet på jorda (KE70)
Kompetansemål
-
4. trinn
- bruke tabeller og figurer til å organisere data, lage forklaringer basert på data og presentere funn (KM794)
- utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut (KM801)
-
7. trinn
- skille mellom observasjoner og slutninger, organisere data, bruke årsak-virkning-argumenter, trekke slutninger, vurdere feilkilder og presentere funn (KM769)
- utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen (KM781)
-
10. trinn
- analysere og bruke innsamlede data til å lage forklaringer, drøfte forklaringene i lys av relevant teori og vurdere kvaliteten på egne og andres utforskinger (KM832)
- gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold (KM810)
-
Læreplan i kroppsøving (KRO01-05)
Kompetansemål
-
4. trinn
- utforske uteaktivitetar og samarbeide med andre under vekslande årstider i nærmiljøet (KM2075)
- lage og bruke kart for å orientere seg i kjent terreng (KM2076)
-
7. trinn
- bruke kart, digitale verktøy og teikn i naturen til å orientere seg i natur og nærmiljø (KM2082)
- bruke nærmiljøet og utforske lokale kulturar for friluftsliv (KM2059)
-
10. trinn
- forstå fleire typer kart og digitale verktøy og bruke dei til å orientere seg i kjende og ukjende miljø (KM2036)
-
-
Læreplan i norsk (NOR01-06)
Kompetansemål
-
7. trinn
- bruke lesestrategier tilpasset formålet med lesingen (KM1302)
- lytte til og videreutvikle innspill fra andre og begrunne egne standpunkter i samtaler (KM1272)
-
10. trinn
- bruke fagspråk og kunnskap om grammatikk, tekststruktur og sjanger i samtale om og bearbeiding av tekster (KM1279)
-
Grunnleggende ferdigheter
- Muntlige ferdigheter (GF1)
- Å kunne lese (GF3)