naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- barnetrinn 3-4
Hvordan tyde et spor?
Forberedelse
Finn et område der det ikke ferdes for mange mennesker, og der det er sannsynlighet for at det finnes dyrespor.
Elevene skal jobbe i grupper på tre.
Skriv ut oppgaveark til hver gruppe (tosidig):
Gjør klart utstyr til utedelen. Hver gruppe trenger:
- en linjal eller et målebånd
- noe å skrive på og med
- ev. et kamera
Gjør deg kjent med presentasjonen som skal brukes i etterarbeidet:
Gjør feltguiden SPOR som skal brukes i etterarbeidet tilgjengelig for elevene: coat.no/spor. Denne kan også eventuelt skrives ut.
Ute, 30 minutter
Samle elevene i en halvsirkel. Fortell elevene at de i denne økten skal lære å «lese» dyrespor i snøen for finne ut hvilket dyr som har vært der. Spør elevene hva man kan se etter når man skal finne ut hvem som har satt spor i snøen. Oppsummer med at man kan se etter størrelse, skrittlengde, form, antall tær, osv. Spør deretter elevene hvilke dyr de tror lever i området.
Del elevene i grupper på tre. Hver gruppe får penn, papir, målebånd og oppgavearket. Elever som blir ferdige med oppgave 1, 2 og 3 kan gjøre ekstraoppgaven.
Etterarbeid, 30 min
Bruk PowerPoint-presentasjonen som støtte i etterarbeidet.
- Side 9: Her trenger elevene tilgang til feltguiden SPOR.
- Side 10–11: Avslutt økta med at alle elevene skal prøve å gå som en elg. La dem deretter avslutte i gruppene sin der de bytter på å gå som et dyr og de andre gjetter hvilket dyr det er.
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kjerneelement
- Jorda og livet på jorda (KE70)
Kompetansemål
-
4. trinn
- utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut (KM801)