naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
- barnetrinn 3-4
Hvordan tyde et spor?
Målet med denne økta er at elevene skal kunne «lese» dyrespor i snøen for finne ut hvilket dyr som har vært der.
Forberedelse
Finn et område der det ikke ferdes for mange mennesker, og der det er sannsynlighet for at det finnes dyrespor.
Elevene skal jobbe i grupper på tre.
Skriv ut oppgaveark til hver gruppe (tosidig):
Gjør klart utstyr til utedelen. Hver gruppe trenger:
- en linjal eller et målebånd
- noe å skrive med
- ev. et kamera
Gjør deg kjent med presentasjonen som skal brukes i etterarbeidet:
Gjør feltguiden SPOR som skal brukes i etterarbeidet tilgjengelig for elevene: coat.no/spor. Denne kan også eventuelt skrives ut.
Ute, 30 minutter
Samle elevene i en halvsirkel. Fortell elevene at de i denne økta skal lære å «lese» dyrespor i snøen for finne ut hvilket dyr som har vært der. Spør elevene hva man kan se etter når man skal finne ut hvem som har satt spor i snøen. Oppsummer med at man kan se etter størrelse, skrittlengde, form, antall tær osv. Spør deretter elevene hvilke dyr de tror lever i området.
Del elevene i grupper på tre. Hver gruppe får penn, målebånd og oppgavearket. Elever som blir ferdige med oppgave 1, 2 og 3 kan gjøre ekstraoppgaven.
Etterarbeid, 30 min
Bruk PowerPoint-presentasjonen som støtte i etterarbeidet.
- Side 9: Her trenger elevene tilgang til feltguiden SPOR.
- Side 10–11: Avslutt økta med at alle elevene skal prøve å gå som en elg. La dem deretter avslutte i gruppene sine der de bytter på å gå som et dyr og de andre gjetter hvilket dyr det er.
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kjerneelement
- Jorda og livet på jorda (KE70)
Kompetansemål
-
4. trinn
- utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut (KM801)