Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Passer for
  • barnetrinn 5-7

Hvor mange mm vann blir det av 50 mm snø?

Målet med denne aktiviteten er å utforske faseoverganger gjennom å smelte snø.

Snøfall

Aktiviteten krever at det er snø ute.

Gjør deg kjent med presentasjonen som skal brukes i etterarbeidet.

Elevene skal jobbe i par. Hvert par trenger:

  • Inne og ute:
    • To begerglass/målesylindre, eller andre begre som er gjennomsiktige. Glassene/begrene må være rette (kubiske eller sylindriske)
    • Utskrift av elevarket, Word: bokmål | nynorsk
    • Blyant
  • Etterarbeid (inne):
    • Kar med varmt vann (vannbad)
    • Utskrift av setningene til aktiviteten faseoverganger, pdf: bokmål | nynorsk

Ute, 20 min

Samle elevene i en halvsirkel foran deg. Fortell at når meteorologene melder om nedbør, oppgir de alltid nedbøren i millimeter vann, og at en tommelfingerregel er at 1 millimeter nedbør = 10 millimeter nysnø.

Oppdraget i denne økta er å finne ut: Gjelder denne tommelfingerregelen også for snø som allerede ligger på bakken, og er det forskjell på nysnø og snø som har ligget en stund?

Hvert par skal finne og måle opp 5 cm nysnø i ett glass, og 5 cm snø som har ligget en stund i et annet glass. De skal også observere andre kjennetegn på snøen:

  • Er snøen kram? (kan du lage en snøball av dem?)
  • Hvordan er fargen på snøen? Helt hvit / blankere / …
  • Består snøen av små krystaller eller av krystaller som har klumpet seg mer sammen?

Del elevene inn i par. Del ut elevarket, og si at arket skal brukes i etterarbeidet inne.

Etterarbeid, 40 min

Åpne presentasjonen.

Side 2: Spør elevene hva som skal til for at snøen skal smelte [tilføre energi i form av varme]. Be de holde hendene rundt glasset som snøen ligger i, slik at de kjenner at det blir kaldt. Fortell at grunnen til at hånda blir kald er både fordi at snøen er kaldere enn hånda, men også det at snøen «tar» varme fra hånda di for at snøen skal begynne å smelte. For at smeltinga skal gå fortere setter de glassene i et vannbad.  

Side 3: Del ut setningslappene til aktiviteten faseoverganger, og la elevene legge setningslappene i rekkefølgen de mener er riktig.

Side 5–8: Gå gjennom vannets tre ulike faser.

Side 9: Spør om elevene vil gjøre noen endringer i måten de sorterte lappene på.

Side 10: Gjennomgå rekkefølgen i faseovergangene.

Side 11: Be elevene reflektere over om det var tørr eller våt snø ute ved hjelp av kjennetegnene på tabellen, og diskuter om det spiller noen rolle for resultatet (hvor mye vann det blir av 50mm snø)

Side 12: Be elevene ta opp glassene fra vannbadet, og fyll inn elevenes data inn i tabellen. Sammenlign resultatene og sammenfatt det dere har funnet ut. Diskuter feilkildene, og konkluder om resultatene er til å stole på.

Hva var forholdet mellom mm snø og vann?

Side 13: Vis film fra NRK skole, og be elevene finne ut: Hvorfor tar vann så mye mindre plass enn snø?

Side 14: Ev. ekstraoppgave hvis tid.

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Energi og materie (KE69)

    Kompetansemål

    • 7. trinn
      • utforske faseoverganger og kjemiske reaksjoner og beskrive hva som kjennetegner dem (KM776)